BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, June 20, 2009

takut

Saya ada beberapa sebab untuk berasa letih. Saya baru pulang dari Shah Alam. Perjalanan beribu-ribu batu hanya untuk menghadiri mesyuarat yang saya kira maha penting. Habis sahaja mesyuarat, saya terus pulang ke rumah saya di Putrajaya. Naik bas Rapid KL dari seksyen 18 ke Stesen KTM harganya RM 1.00. Dari Shah Alam, naik komuter ke KL Sentral, harganya RM 2.50. Sampai sahaja di Kuala Lumpur, saya fikir mahu sahaja naik ERL pulang ke Putrajaya. Tetapi, memandangkan saya ada urusan penting di Hospital Kuala Lumpur (HKL) saya ubah laluan saya.

Dari KL Sentral menaiki Monorail dan turun di Chow Kit, harganya RM 2.50. Kemudian, berjalan kaki sejauh 1 km ke HKL. Selesaikan beberapa perkara. Seterusnya berjalan kaki ke stesen LRT Titiwangsa. Dari Titiwangsa, menaiki LRT ke Bandar Tasik Selatan, harganya RM 2.20. Seterusnya, dari situ saya menaiki ERL ke Putrajaya, tambangnya RM 5.30. ( kalau anda bosan dengan perenggan ini tolong abaikan )

Jadi, dalam sehari saya telah membelanjakan sebanyak RM 13.50. Sekarang anda faham mengapa saya perlu berasa letih? Tapi keletihan saya terubat juga bila memikirkan yang saya boleh survive di Kuala Lumpur. Anak Pulau Pinang boleh hidup di Kuala Lumpur. Saya tersenyum bangga sambil fikiran saya mengulangkan-ulangkan frasa tersebut;

Anak jati Penang boleh hidup di Kuala Lumpur...

Anak jati Penang boleh hidup di Kuala Lumpur....

Anak jati Penang boleh hidup di Kuala Lumpur....

Owh saya sangat berbangga, Mahu sahaja saya peluk dan cium Petronas Twin Tower, memeluk Menara Kuala Lumpur. Jakun sikit, biasalah kan. Sampai sahaja di Putrajaya, saya menaiki bas Nadi Putra ke rumah saya. Naik sahaja ke atas bas, mata saya melilau untuk mencari tempat duduk. Lantas, saya ambil keputusan untuk duduk berdekatan dengan pemandu bas tersebut. Sementara menunggu bas untuk bergerak, saya terpandangkan beberapa orang yang naik bas yang sama dengan saya. Ada orang melayu, orang Arab, Orang Putih tetapi yang paling menarik perhatian saya adalah melihatkan pasangan muda ini bersama anak mereka. Ayahnya orang Africa, ibunya orang cina. Dan anaknya yang masih bayi, mahu dikatakan bangsa apa ya? Saya pun tidak pasti.

Setelah beberapa ketika, bas itu pun memulakan perjalanan. Sampai sahaja di satu destinasi, kesemua penumpang bas tersebut turun termasuklah pasangan Africa Cina itu bersama anak mereka. Jadi sekarang hanya tinggal saya dan pemandu bas tersebut.

Sebaik sahaja mereka turun dari bas, Pemandu bas itu berkata kepada saya
" Apa la!! Dah macam takda orang lain. Mamat Negro tu yang dia nak"
Saya pun ketawa sahaja. Kalau tidak memberikan apa-apa respons, nanti dicop sombong pula. Kemudian saya pun membalas ringkas
"dah jodoh dia"
Pak cik itu terus menyambung " Anak saudara saya pun ada kahwin kacukan jugak. Kahwin dengan orang mamak"
"Owh" jawab saya ringkas juga. Tidak tahu mahu memberikan apa-apa respons.
" Tapi anak saudara saya kulit putih melepak, cantik, macam kamu lah"
Kali ini saya kaget. Amboi, pak cik ni nak menggatal pula. Saya diam sahaja kali ini.
"belajar mana ni?" tanya pak cik itu
"UiTM Shah Alam"
"sekarang cuti ke?"
"aah. Sampai bulan 7"
"Dah ada boyfriend?"
"Dah bertunang" Saya terpaksa tipu sunat . Hati saya terus berdoa semoga dia tidak bertanya siapa 'tunang' saya pula.

Saya bersifat pasif kali ini. Diam sahaja, sambil hati saya berdoa semoga cepat sampai. Bila sahaja sampai di rumah saya, saya ucapkan terima kasih kepada pak cik itu dan terus turun dari bas tersebut.

Bila bas tersebut berlalu, saya memarahi diri saya sendiri

Anak jati Penang sekarang dah takut nak hidup di Kuala Lumpur



7 comments:

shinichi kudo said...

yah..
ak pn dah pandai survive kt kl skang..
tahniah kat kite!!!
hehe..

liyana said...

yay...hidup anak perantau

aHmAd fArHan BiN aGuSaLiM said...

aku takley survive kat kl eventhough aku org kl sejak kuar uterus mak aku..hahaha

hahaha..bagos tol k0rg nih..

lets say, kalo pakcik tuh tnye spe name tunang ko, better ko jwb nama aku...hahaha..spe tak kenal aku kat kl..tnye sume tmpt (except kat kub0r) sume taw nme aku...hahaha..

anyways, baguih gak la k0 nih..aku kasi greenlight ah nak p ireland pasni..hoho

amirul iman said...

"UiTM Shah Alam"

crixerity said...

ahhahaaaa...pakcik tu baik kot..
:)

liyana said...

paan :
haha..perasan..
cam la semua orng kenal ko kat KL ni..
aku wpun anak jati penang
n...ramai orng kenal aku..
xde la aku bangga sngt..
wakaka

p/s : weh..join venture nak x utk LDK nnt?

iman :
yeah...senang je jawab UiTM..klau jawab intec..bnyak la plak soal nya nnt

crixerity :
ahahahha...pak cik tu gatal kot

Syariful Bahri said...

ak pn suke kate ak belajar uitm shah alam drp intec..
muahaha