BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, June 20, 2009

Bosan dengan Teknologi

Apakah yang dimaksudkan dengan teknologi? Teknologi adalah perubahan dalam seharian kita yang bergantung kepada kecanggihan sains. Tanpa teknologi, hidup kita pasti seperti manusia di zaman batu yang hanya bercawat menggunakan kulit binatang dan jalani hidup dengan sentiasa dikejar dinasour. Arghhhh..bosan... intro karangan budak sekolah rendah. Abaikan

Saya tidak sukakan teknologi. Jika anda sudah habis baca ayat ini, sila bunuh saya. Ini kerana saya sedang menipu anda. Tapi sedar atau tidak, teknologi sedang menghakis cara hidup kita. Teknologi juga menjadi kayu ukur sosio-ekonomi :

1. Telefon bimbit yang tebal + berat + kurang fungsi = milik orang miskin
2. Telefon bimbit yang nipis + ringan + banyak fungsi = milik orang kaya

Jadi, beritahu saya sekarang, adakah teknologi menjadi kayu ukur sosio-ekonomi anda? Hidup saya dikelilingi dengan teknologi. Dari Tv, Laptop, MP3..apa lagi ya? Terlalu banyak sehingga saya terlupa. Tetapi saya tidak layak untuk masuk ke kategori kedua, kerana barang-barang teknologi saya adalah dari jenis CIKAI. Kalau jual di Low Yat pun, pasti di-reject oleh amoi-amoi yang berpakaian seksi di sana.

Bila saya sudah bosan, MP3 saya pasti jadi peneman yang setia. Senang. Tak payah cari boyfriend. Sumbat earphone ke dalam telinga, tekan butang 'on', dan terus layan lagu yang mengasyikkan jiwa. Kalau boyfriend..haih...payah aih nak hidup.. ( saya terdesak, jangan hentam perenggan ini )

Satu hari, bila terasa bosan, saya capai 'boyfriend' saya. Saya tekan butang 'on' sambil fikiran saya merewang-rewang memikirkan lagu yang saya ingin dengari. Saya inginkan lagu-lagu yang sesuai dengan jiwa saya yang jiwang ini.

Aneh. MP3 saya telah terpasang, skrin telah memaparkan lagu. Aneh. Tiada bunyi yang kedengaran. Aneh juga kerana saya telah memaksimumkan bunyi nya. Hati saya mula risau. Saya tak mahu MP3 saya rosak. Bagi saya, MP3 itu adalah nyawa saya. Saya tak sanggup kehilangannya ( jiwang nya )

Saya ketuk MP3 itu berkali-kali. Tak berhasil. Kali ini saya gandakan kuasa, ketuk dengan lebih kuat, macam nak hancur je MP3 tu. Bila saya risau, saya akan rasa tertekan dan saya mula memikirkan perkara bukan-bukan. Saya mula bayangkan duit saya bakal melayang untuk membaiki MP3 itu, bayangkan hidup saya yang kesunyian tanpa nya, bayangkan kesemua perkara buruk, dan bayangan itu membuatkan saya tertekan. Kenapalah takda bunyi ni?

Saya tak nak mengalah. Saya selidik lagi sekali punca MP3 saya tidak mengeluarkan bunyi. Periksa setiap inci gadget itu sambil berdoa semoga perkara buruk tidak terjadi kepadanya. Setelah membelek beberapa kali, barulah saya ketahui apa masalahnya.

Earphone belum disambungkan ke telinga. Masih tersangkut di bahu.

4 comments:

shinichi kudo said...

adeh..
ape lak leh x perasan earfon x masuk ag..

liyana said...

ahaha...sbb syang sngt MP3 tu..
smp leh jd kecoh gila

crixerity said...

dua perkataan sahaja. kabut. sengal. titik. (tiga kah??)

liyana said...

satu perkataan sahaja : huhuhu