BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 9, 2009

Entry Jiwang, kalau tidak suka sila jangan baca

Jiwang tidak semestinya romantik. Jadi jiwang itu kadang-kala bagus untuk kesihatan. Jadi jiwang juga mungkin boleh meningkatkan kreativiti kita. Contohnya, kreativiti kita dapat dizahirkan melalui penulisan puisi, lagu atau fantasi. Kadang-kala saya juga suka berangan, berangan ada lelaki yang akan menyanyikan lagu cinta untuk saya. Dia memetik gitar, menyanyikan lagu untuk saya sambil saya memerhatikannya dengan penuh perasaan cinta. Untuk lebih jiwang lagi, saya mahu dia menyanyikan lagu untuk saya di taman yang dipenuhi bunga-bunga mekar pada malam yang sunyi sepi ditemani dengan bulan purnama.
( Owh...ini adalah pertama kali saya menulis sesuatu yang se-jiwang ini. Tersangatlah kekok)

Lelaki dicptakan perempuan dan perempuan diciptakan untuk lelaki.Haih.. Okay, cukuplah penulisan jiwang saya setakat ini, terasa seperti hendak muntah. Saya bukan dilahirkan untuk menjadi seorang yang jiwang, tetapi persekitaran saya yang membuatkan saya menjadi seorang jiwang.Anda mahu percaya atau tidak? Biar saya berikan beberapa situasi

Situasi 1 :
Saya dibesarkan di Butterworth, Pulau Pinang. Jiran saya terdiri daripada sebuah keluarga melayu. Saya masih ingat lagi, saya suka bermain dengan anak-anaknya. Masa itu pun saya masih kecil. Bila petang sahaja, saya akan menghilangkan diri dan bermain dengan mereka. Alah..biasalah budak-budak kan? Ibu saya, melihatkan saya agak rapat dengan seorang kanak-kanak ini, namanya Syazwan (kalau tak silap saya ) bergurau mahu menjodohkan saya dengannya. Bayangkan budak kecil yang muka innocent seperti saya digosipkan dengan seorang budak lelaki. Malunya tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Sejak digosipkan dengannya, terus saya berhenti bermain dengannya. Biasalah budak-budak kan? Sampai ke hari ini, jika saya teringatkan peristiwa ini pasti saya akan tersenyum sendirian. Sekarang anda nyatakan, adakah saya memang dilahirkan sebagai seorang yang jiwang atau persekitaran saya yang membuatkan saya jiwang?

Situasi 2 :
Kali ini saya sudah besar sedikit. Sudah boleh membezakan baik dan buruk. Dah mumayyiz kot...apekah? Saya meminati karya-karya romantik. Zaman itu, adalah zaman kegemilangan kumpulan vokal lelaki. Saya sangat meminati Westlife dan Backstreet Boys. Bila sudah terlalu minat, saya akan melayan kesemua lagu mereka, menghafal lirik lagu tersebut, dan cuba menghayati setiap satu demi satu perkataan dalam lirik tersebut. Owh sangat jiwang, saya tahu. Bagaimana saya betul-betul mahu menghayati lagu tersebut? Saya masih ingat lagi, waktu itu saya sudah berumur 12 tahun. Saya masuk ke dalam bilik saya, kuncikan pintu bilik, pasang radio ( zaman itu takda MP3 lagi ) dan semestinya lagu yang dipasang adalah lagu Westlife. Selepas itu saya akan buka tingkap bilik saya ( okay..masa tu malam hari ), dan sambil mendengar lagu-lagu tersebut, saya akan merenung ke bulan. Saya renung ke bulan, sambil ingatan saya terawang-awang membayangkan ada lelaki menyanyikan lagu tersebut kepada saya. Sekarang anda beritahu saya, adakah saya seorang yang jiwang atau persekitaran yang membuatkan saya jiwang?

Situasi 3 :
Okay..kali ini sudah besar. Tetapi masih belum bersedia mahu mendirikan rumah tangga. Sekali lagi, apekah? Zaman ini, saat ini, detik ini. Jika saya menoleh ke belakang, saya tidak menyangka, sukar untuk percaya yang saya akan genap 19 tahun pada 29 Jun ini. Sungguh cepat masa berlalu dan banyak juga situasi yang membuatkan saya menjadi semakin jiwang. Terus-terang saya katakan di sini, bila sudah berumur 19 tahun, saya rasa perlu bagi saya mencari pasangan yang sesuai ( terasa mahu delete ayat ini..tapi biarlah ). 19 sudah cukup besar, tidak begitu kawan-kawan sekalian? Saya ada seorang nenek yang saya amat rapat. Satu hari kami berbual kosong. Bila sudah tidak ada topik yang ingin dibualkan lagi, nenek saya memecah kesunyian
" kamu bila nak kawen Liyana?".

Saya terkejut dengan pertanyaan nenek saya, sambil mengerutkan dahi, saya menjawab pertanyaanya

" uih...orang nak belajar dulu la".

Kemudian nenek saya mencemik
"huh...mahu 10 tahun lagi tu, ntah-ntah kamu nanti jadi anak dara tua apa".

Saya pun membalas " anak dara tua pun okay pe, ramai je anak dara tua sekarang ni".

Kemudian dia menyambung " takde lah, kamu tu nak jadi doktor, belajar kat luar negara pula nanti, agak-agak la kan kalau kamu kawen nanti, berapa duit hantaran yang kamu nak letak?"

kali ini pertanyaan nenek saya memang memeranjatkan saya. Saya kerutkan dahi, buat muka serius,otak saya berlegar-legar mencari jawapan untuk mengelakkan saya dicop sebagai seorang yang jiwang,lantas saya pandang ke mata nenek saya dan membalas

" RM 50 000 okay tak?"

18 comments:

Lepak King said...

sekarang gak aku belajar main gitar, demi ko aku sanggup...haha

malayneum said...

liyana memang jiwang!?

huhu

biar umur tua jiwa tetap muda...

.:dyla lokman:. said...

haha.kau sangat jiwang!!

liyana said...

Lepak King :
x payah, ko belajar kompang lagi bagus..wakaka

Hisham :
i'll take that as a compliment..hoho

Raihan :
yeah...terima kasih.. :)

Syariful Bahri said...

bapak mahal..
tunggu datuk k ceraikan datuk siti r

liyana said...

okeyh..aku tunggu Datuk K la cam ni
hoho

crixerity said...

alasan.. :)

liyana said...

owho...bukan alasan kay

syazana shahar said...

mcm mak slalu bg ayat kat lelaki yg nak ngorat nana.

'tadak 50k jgn rapat dgn anak mami'

haha. anak dara tua jgk wehhh!!
layannnn.

aHmAd fArHan BiN aGuSaLiM said...

RM 50 000?! ko memang nak pokai kan laki jer keje ko nih en...gilo aih..

ok ape jiwang2..ade sedikit terserlah sifat ke-ayu-an ah kalo cenggitu..hahaha...baru ah nmpak cm wanita d0wh...ngeh

liyana said...

nana :
ahaha...xpe2..
kita sesama jadi anak dara tua..
haih..risau la plak

paan :
okay pe RM 50K,,
harga minyak kan dah naik
wakaka

hek eleh
selama ni aku mmang ayu
ko jek yg xperasan
lalala

syazana shahar said...

erk.
risau.
tak,tak,
situasi ni da normal.
zaman da berubah. dunia da majuu.
tadak hal kawen lambat.
yeahh!
haha.


xP

Anonymous said...

x yah risau la..
aku ada..kita kawen bila2 masa aja
xyah jadi anak dara tua

liyana said...

nana :
yeah!! anda betul..
tp saya anda instinct tang mengatakan
anda yg akan kawen dulu...wakaka

anonymous :
"bagus" la sngt..hiding ur identity as the "anonymous" ..wtf

syazana shahar said...

huish.
kita tunggu dan lihatt
jengjengjenggg

xP

liyana said...

hoho...Yana nak jadi pengapit nanti leh x?

syazana shahar said...

isk,
tadak calon lagi.
saboo. saboo.
tunggu 10 taun lg.
ahahahaha.

kalau tak bersanding takleh kah?
segann aa. org tgk ramai2. eee. takut ah! tapayah kawen jelaa.
menyusahkan!
ahahahaha

liyana said...

x yah nana...
akad nikah jek..
hoho..