BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, June 3, 2009

Saya mahu lari dari tradisi, tapi tidak boleh.

Satu perangai orang Malaysia adalah terlalu taksub dengan kepercayaan tahyul. Semua benda yang nampak menyeramkan sikit mahu dikaitkan dengan hantu. Nampak pokok besar sikit, dikatakan penunggu, nampak rumah yang sudah lama tidak diduduki dikatakan ada penunggu, gelak kuat-kuat malam-malam dikatakan menganggu penunggu. Saya pun tidak tahu mengapakah semua perkara mahu dikaitkan dengan penunggu. Agak-agak hantu pun takut dengan kita ke?

Saya baru berpindah ke Putrajaya, kawasan perumahan yang kami tinggal adalah di kawasan apartment. Ada jiran di kiri, kanan, atas dan bawah. Memandangkan kawasan perumahan ini baru sahaja dibina, jadi tidak ramai lah penduduk di kawasan ini. Sekadar dua tiga kerat orang ada lah. Kalau jumpa di tenga jalan pun sekadar senyum dan bertegur sapa sedikit.

Jiran tingkat bawah saya kerap bergaduh besar.Suami isteri bergaduh saya tidak mahu masuk campur. Krisis mereka di tahap merah, bergaduh sambil menjerit-jerit, mencarut, menangis, pecahkan pinggan mangkuk, menjerit meminta tolong, pecahkan tong sampah dan juga pernah sekali suami nya tidak membenarkan isterinya memasuki rumah. Hal rumah tangga orang saya tidak mahu masuk campur, lebih baik saya menonton Sponge Bob atau bermain dengan adik saya daripada memasang telinga mendengar pergaduhan mereka.

Nenek saya suka berceritakan hal mereka kepada saya. Saya sekadar dengar, angguk-angguk kosong dan memberi ekspresi suam-suam kuku. Bak kata orang ' masuk telinga kiri keluar telinga kanan'. Sesuatu yang saya tidak boleh lupakan, nenek saya terlalu bersemangat berceritakan hal mereka, bercerita sambil membeliakkan biji matanya, meninggikan intonasi suaranya dan menekankan hak-hak sebagai wanita. Saya pula sekadar angguk-angguk kosong. Agaknya, nenek saya ini memang ada bakat untuk jadi perunding Kementerian Kebajikan Wanita dan Masyarakat.

Satu hari terjadi lah perbualan antara kami,
" orang kat bawah ni tak abes-abes berkelahi" nenek saya mulakan perbualan

"ye ke? " jawab saya ringkas

" Risau lah..menjerit-jerit bini dia semalam, menangis-nangis mintak tolong" cerita nenek saya sambil mengerutkan dahinya

" owh" jawab saya seringkas yang boleh

" Takde lah...takut nanti kalau suami dia pukul bini dia, tak pasal-pasal pulak dia bunuh bini dia nanti" nenek saya menyambung perbualannya

Saya cuma angguk kosong, beri senyuman sinis dan tidak memberikan apa-apa respons

1 saat..... saya masih tidak memberikan repons
2 saat..... saya masih juga tidak memberikan respons
3 saat......saya masih lagi tidak memberikan respons..

Melihatkan saya yang hanya berdiam diri,nenek saya pun menyambung..

" Agak-agak, kalau kena bunuh, bini dia jadi hantu tak?"

10 comments:

malayneum said...

mintak la tolong Wonderpets tuk selesaikan masalah tu!?

=p

Wonderpetsx2...kami x kuat...kami x hebat...sambung la sendiri ek!?

crixerity said...

ahahhahaaa..layan la orang tua.kau ni, sonok kot!!buat2 lawak sikit..hehe..gurau2..kau ni, takda bakat jadi doktor..nasib amek aktuari..hehe

liyana said...

Hisham :
aku x layan wonder pets..aku layan sponge bob jek..
lagu sponge bob jek aku tau
wewewe

crixerity :
time tu mmang aku xda mood nak sembang..
g pun hal rumah tangga orng..
aku malas nak masuk campur..cewah
weh..
aku medic la..
bila masa lak aku amek actuary..hoho

amirul iman said...

sangat selfish la kau ni. ish2....

liyana said...

hoho..
ne de
aku ngan nenek aku mmang kamceng gila..
dia bela aku dari kecik lagi..
cuma klau sembang hal rumah tangga orng jek
sku x brapa suka...sensitif beb

liyana said...

n...
aku lagi rapat ngan nenek aku dari parents aku sndri..
jgan la salah faham weh..
aku bukan selfish

amirul iman said...

ish. salah faham berlaku.

bukan selfish antara kau ngan nenek kau.

tapi antara kau ngan jiran2 kau. ish2.

liyana said...

hoho..ye eh..
aku ter-emo plak petang tadi
sorry la iman..
sorry sesangat..
peace no war yek

amirul iman said...

hahaha.. no problemo...

liyana said...

huhu..okay