BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, July 29, 2009

Saya sayang Kolej saya

Saya akui hidup di asrama kadang kala agak mencabar. Memandangkan saya tidak punyai apa-apa pengalaman berjauhan dari keluarga semasa zaman persekolahan, hidup di asrama benar-benar menjadikan saya seorang yang dewasa. Saya akui ketika saya di tingkatan satu dahulu, saya pernah tinggal di sekolah asrama selama seminggu sahaja. Cukup tempoh seminggu, saya bertukar ke sekolah lain. homesick. Alah...standard lah budak-budak perangai macam tu kan? Tapi sekarang saya sudah 19 tahun, sudah matang dan sudah boleh berdikari.

Di sini asrama kami tidak dipanggil ASRAMA. Tetapi, untuk lebih glamour dan advance lagi, asrama di sini dipanggil kolej. Hebat bukan? Saya tetap sayangkan kolej saya walaupun rumah saya di Penang jauh lebih baik. Saya tetap sayangkan kolej saya walaupun pada malam-malam hari bunyi orang berkaroke menyesakkan telinga dan kepala saya. Saya tetap sayangkan kolej saya walaupun terdapat banyak lipas di sekitar kawasan blok saya. Setiap kali saya lalu di hadapan laman blok saya pada malam hari, pasti saya akan menjerit-jerit kecil apabila terpandangkan makhluk hitam yang merayap itu. Saya tetap sayangkan kolej saya kerana saya tahu kolej saya jauh lebih baik daripada kolej pelajar lelaki.

Bila tinggal di asrama juga, saya belajar untuk menyayangi bilik saya walaupun bilik ini tidak sama hebat dengan bilik di rumah saya. Setiap minggu kami rakan sebilik akan menyapu dan mengemop lantai. Pernah satu hari, warden datang membuat spot check ke bilik kami. Yang paling menggembirakan adalah apabila beliau memuji bilik kami yang bersih ( betul ni...tak tipu )

Kolej saya bukan sehebat kolej lain yang ada cleaning service. Semuanya perlu dilakukan sendiri. Tapi tak mengapa, saya tetap sayangkan kolej saya. Tidak kira lah anda adalah anak bangsawan, anak raja, anak Tan Sri mahupun anak Datuk.

Bulan lepas, terdapat pendaftaran pelajar baru di Intec. Saya bertugas sebagai penunjuk arah kepada ibu bapa pelajar baru semasa hari pendaftaran kolej. Setiap kali, terdapat sebarang pertanyaan, pelajar dan ibu bapa tersebut ini akan merujuk kepada saya. Saya bayangkan diri saya sebagai artis yang dikelilingi peminat. Mengarut bukan? sekurang-kurangnya saya tidak rasa tertekan semasa menjalankan tugas saya. Setiap pertanyaan dari ibu bapa dan pelajar baru, saya akan jawab sebaik mungkin sambil memberikan senyuman yang paling manis. ( exaggeration )

Sedang saya berdiri di kawasan kolej saya, ada seorang waris pelajar menghampiri saya. Ayah kepada pelajar baru agaknya.Berdasarkan perwatakan beliau, saya kira beliau adalah daripada golongan yang berada. Kereta Mercedes E-Series nya diletakkan di bahu jalan. Baju beliau kemas dan bergosok. Tangan beliau tersarung jam mahal. Saya berikan senyuman mesra kepada beliau. Beliau kemudian berdiri di hadapan saya dan berkata ,

" Adik, ada cleaner tak yang boleh bersihkan bilik anak saya?"

9 comments:

amirul iman said...

hahahaha.

saya juga sayang kolej saya.

ek eleh. dah kaye pun nk mintak gov sponsor gak, ngade2 nk mintak cleaner plak. shoot kang.

liyana said...

tau xpe..
demand gila ar..
sebab tu ar aku nyampah ngan orang kaya ni..

Ahmad Azizi Jamaludin said...

mcm knl je ayt 2...
i think i was there that time~~~
hahahahahaha~~~~
cm2 la life klu jd usher~

liyana said...

ahha,,
rasanya ko ada gak kot time 2
xpun.. aku ada cerita kat ko sal pak cik ni

syazana shahar said...

org kaya tatau susah.
susahh..susahh..

Saifullah (Dr.Irina Akma) said...

ingat ek! ada je prmpn yg duk kat kolej llk tu... well, at least rmh kteorg cantik~ (rmh RS dlu =P)

ahahaha...zaman mms...gelagat parents~

liyana said...

nana : huhu..nama pun orang kaya

eka : ahhaha...cantik ke??wawawa

Saifullah (Dr.Irina Akma) said...

sengal!!! sangat cantik~ (kalau dijaga lah)

liyana said...

yela2,,bilik eka lah paling cantik..siap ada cermin besar kat dinding lg..ha3