BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 10, 2009

Natrah

Melayu dilahirkan untuk menjadi melayu. Melayu tak boleh menjadi orang putih. Tidak kira lah bagaimana anda mahu mencelup rambut hitam anda dalam tong cat putih supaya rambut anda bertukar warna seperti orang putih, ataupun mahu memakai kanta lekap berwarna biru aqua yang mana anda boleh dapatkan di kedai dengan harga RM 60.00, ataupun mengubah slang anda sehingga pergi ke kedai mamak pun mahu menggunakan bahasa omputih, kesemua itu tidak dapat mengubah hakikat bahawa anda dilahirkan untuk menjadi orang melayu. Saya sangat bencikan orang melayu yang mewarna rambut mereka supaya kelihatan tiada bezanya dengan mat saleh. Hitam itu cantik, kenapa mahu dicemarkan?

Saya juga tidak faham mengapa isu PPSMI menjadi perbualan hangat pada masa ini, hinggakan ada orang yang mahu keluar masuk UMNO. Melayu sebaiknya dikekalkan dengan melayu. Sekolah cina dan india juga harus menggunakan bahasa melayu, jika tidak, bagaimana mahu membentuk integriti nasional, bagaimana mahu membentuk satu malaysia najib oi? Ops..tidak boleh tulis lebih-lebih di sini, saya penerima biaiswa kerajaan, terima kasih kerajaan Malaysia kerana memberi biasiswa kepada saya. Saya tetap sayangkan kerajaan Malaysia walaupun mereka menjadikan rakyatnya sebagai bahan eksperimen. Sekali lagi..ops...tidak boleh tulis lebih-lebih di sini. Argh..bosan

Melayu? Orang putih? Malaysia? Mat Saleh? Integriti? Satu Malaysia?..arghhhh
kalau orang putih pun merana,tertekan, menangis kerana dilahirkan sebagai orang putih? Mengapa anda mahu jadi yang sebaliknya. Pening kepala? Klik sini.

Natrah aka Bertha Hertogh

kalau tidak tahu kisah beliau juga, google saja..

habis cerita

7 comments:

Anonymous said...

hehe.. boleh baca buku Atas Nama Cinta by Isa Kamari.. Cerita tu memang tentang Natrah Hertogh..

I once give to Sir Iz.. Tapi dia x baca2 pon. hehe..

Syariful Bahri said...

ak baru tau natrah sekampung dgn ak..
patut laa tgk kat rafi pg td kecoh je sal nie..
hurm~

amirul iman said...

aku pernah dengar satu kupasan mengenai 1malaysia dari seorang pensyarah. dah setelah faham, aku setuju dengan gagasan ni.

Arief Afandi said...

wow, sungguh berfalsafah post anda, mesti kes gi BTN nie?! bagus2

liyana said...

naufal :
aku pun pernah baca buku tu gak..
best owh..tapi gaya penceritaan agak kurang menarik la..huhu
tp xpe..yg penting isi nak disampaikan..
n..dalam cerita tu nama kristian natrah is Maria..
tp dalam paper plak kata Bertha..
xtau mana satu yg betul

epul:
lorh..ye ke
orang kampung ko ke?
ish3..
pemes la kampung ko klau cam ni..
wakaka

iman :
satu malaysia mmang bagus..
tapi nak mencapai-nya..
kekadang aku rasa gaak mustahil

arif:
hoho..
tau xpe..
tapi aku dah terlupa apa yg aku belajar ka BTN dulu..huhu

crixerity said...

natrah, orang dulu berdemonstrasi pertahan akidah
orang kini?

liyana said...

satu perkataan sahaja - hiburan