BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, November 25, 2009

Salah saya atau facebook?

Saya rasa sudah serik dengan teknologi. Kadang kala mahu termuntah. Yela kan, pagi petang siang malam mengadap laptop dan television. Kadang kala terasa bosan jugak. Kadang kala saya mahu melakukan aktiviti yang tidak boleh merosakkan mata saya. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa saya ini adalah seorang yang rabun jauh ( abaikan ).Sejak hari pertama cuti semester bermula, saya telah memasang azam yang tinggi supaya cuti ini dapat diisikan dengan perkara berfaedah. Tetapi sehingga ke detik ini, satu azam pun tidak berjaya dilaksanakan.

Baru-baru ini saya ter-chatting dengan jiran lama saya di Penang, Apek nama timangannya,

Apek : rajin hang main fb ek?

Saya : biasa ar..xtau nak wat pe

Apek: haha..family hang ramai ke ada account fb?

Saya : mak aku ada, ayah aku ada, abang aku ada, adik2 aku ada

Apek : hebat gila aih

saya : biasalah..internet savvy

Apek : haha..patutnya nenek hang pun kena ada account fb...nanti berebut pulak hang ngan nenek hang nak main fb..

Saya : ( senyap )



Percaya atau tidak, facebook kini sudah menjadi kegilaan rasmi rakyat Malaysia. Baru-baru ini saya terbaca satu artikel akhbar yang menyatakan bahawa Najib juga turut mempunyai account facebook. Malahan, along-along yang ingin menutut hutang mereka, turut menggunakan facebook untuk mengugut peminjam hutang mereka supaya membayar hutang. Saya akui, saya adalah salah seorang yang sudah ketagih dengan facebook. Jika sehari tidak ber-online, maka tidak lengkaplah hidup saya. Jika sehari, saya tidak menulis status di facebook saya, maka tidak lengkaplah hidup saya, jika sehari tidak mengutuk-ngutuk orang di facebook, maka tidak lengkaplah hidup saya. Saya tahu perkara ini sangat me-lagha-kan, tetapi percaya lah bahawa, sangat sukar untuk menghilangkan ketagihan ini.


Percaya atau tidak lagi, facebook tidak hanya memberi kesan negatif semata-mata. Misalnya, kita boleh berhubung dengan kawan lama kita, kawan kita sekarang dan juga kawan-kawan kita yang akan mendatang. Hebat bukan? Jika semua orang mempunyai account facebook, maka tidak hairanlah jika kita mempunyai ramai kawan di laman web sosial ini. Bayangkan, kawan dari tadika, sekolah rendah, kawan di sekolah menengah, kawan di kolej, kawan di universiti, kawan yang kita hanya menyebut 'hai' bila berjumpa di koridor sekolah, kawan yang kita tak pernah bertegur walaupun dari sekolah yang sama, kawan kelas sebelah, kawan kepada kawan kita malahan kawan yang kita tidak pernah tahu tentang kewujudan beliau di sekolah dahulu.

argh...kadang kala menyampah dengan facebook

Facebook juga bleh menyebabkan saya terleka. Saya boleh terus online, online dan online lagi selama 3 jam tanpa henti.kadang kala saya tidur pada pukul 3 atau 4 pagi hanya kerana ingin melayan facebook. Kerana facebok jugalah prestasi saya terjejas.

Jadi, tolong beritahu saya,salah saya atau salah facebook?

Facebook adalah satu medium yang amat me-lagha-kan. tambah-tambah jika anda adalah seorang pelajar. Percaya lah, hidup anda boleh jadi terkontang-kanting kerananya. Saya pernah menjadi mangsa dengan kemajuan internet ini. Mahu tahu mengapa? Saya pernah terdengar kawan saya berungut mengenai facebook, saya kadang kala boleh jadi pendengar yang setia, jadi saya dijadikan tempat untuk meluahkan perasaan beliau :

kawan saya : aku sedih ar gambar aku kena tag dengan perempuan tu..nanti bising girlfriend aku

saya : ( mendengar )

kawan saya : teruk la aku kena jawab dengan girlfriend aku..

saya : ( masih mendengar )

kawan saya : kalau aku tau sapa la yang stalk aku smpai ambik gambar aku ngan dak pompuan...hai..siap ar dia tu

saya : kalau ko nak tau, aku la yang ambik gambar tu..

kawan saya : ( senyap )


sejak peristiwa itu, satu hari suntuk kami tidak bertegur sapa. Jadi sekaranga anda beritahu saya, salah siapakah dalam situasi ini, saya, kawan saya atau facebook?

Facebook juga boleh menjadi penangan yang amat kuat. Ia semupama nescafe, lagi kuat keazaman anda untuk menghindari air ber-kafein ini, lagi kuatlah nafsu anda untuk terus meminum nescafe. Owh, nescafe sangat berguna terutamanya jika anda ingin "stay up" menjelang musim peperiksaan ini. Satu hari, musim peperiksaan juga, saya telah tertidur lambat kerana asyik melayan facebook. Bila jam sudah menunjukkan pukul 4 pagi, barulah saya masuk tidur. Saya jadi terleka gara-gara facebook. Ketika sedang lena dibuai mimpi, saya tersedar pada jam 7 pagi, akibat terdengar bunyi sms dari telefon bimbit saya. Saya capai telefon saya, dan terlihatkan sms dari teman sekelas saya, saya namakan beliau pemuda X

" kelas ganti biologi hari ini pukul berapa?" tanya pemuda X

Dalam keadaan mamai kerana berjaga sepanjang malam melayan facebook, saya pun membalas
" pukul 10 pagi"

Jadi, saya ambil bantal, tutupkan di atas kepala, dan terus menyambung tidur, ketika jam sudah menujukkan pukul 9 pagi, saya tersedar dan kelam kabut bangun untuk bersiap ke kelas. Jadi, saya capai telefon, untuk mendapatkan kepastian, saya menghantar sms kepada kawan sekelas saya yang lain,

" kelas hari ni pukul 10 kan" tanya saya

" Taklah..pukul 9 la. Saya dah ada kat kelas ni " jawab beliau

Kali ini saya betul-betul dalam masalah, jam sudah menunjukkan pukul 9 pagi, tapi saya masih dalam pakaian tidur saya. Belum mandi lagi, baju tidak bergosok lagi, buku tidak berkemas lagi, tidak menikmati sarapan lagi....jadi saya ambil keputusan tekad...saya ponteng kelas. Saya tahu, ini adalah "jenayah besar" di intec, tapi percayalah, saya adalah mangsa keadaan. Keadaan yang memaksa saya supaya terlalu asyik melayan facebook, keadaan jugalah yang membuatkan saya tidur lambat, keadaan jugalah yang membuatkan saya terbangun lambat untuk menghadiri kelas. Saya tidak memberitahu pemuda X tentang kelas biologi yang sepatutnya telah bermula

Sekarang anda beritahu saya, salah siapakah dalam situasi ini, saya? waktu tidur saya? atau facebook?

Jadi, saya sudah yakin dengan keputusan saya untuk ponteng kelas pada hari itu. Bila sudah tidak tahu apa untuk dibuat, saya capai laptop saya, dan terus log in ke akaun facebook saya. Dan tiba-tiba saya terpandangkan status facebook pemuda X yang baru ber-update yang berbunyi


"good morning asia and the whole world. let's mamak first and then go to class. life is good. how are you??? :)))"



dan jam ketika itu sudah menunjukkan pukul 9.30 pagi....

7 comments:

Anonymous said...

orang dah x layan fb la...twitter lak skrang

Syariful Bahri said...

hak3~ ni mesti kes aritu..
ak x g kelas sehari dah kena jupe jpa weyh..
x aci camni...

liyana said...

anonymous :
aku de twitter gak..tapix aktif dow

syariful :
haha..rilek sudeh...kelas tu sejam jek pun..

malayneum said...

salah saudari yang xdapat kawal diri..huhu

cube kawal sikit diri tu...

hehe...

liyana said...

huhu..haha..perli kah?
baiklah..sedang cuba nak kawal diri ni..wakaka

A-N said...

penangan fb memang dasyht..
sy juga x dpt lari dr mslh ini..
tapi 2 dulu..
skrg sudah berasa bosan..

liyana said...

hee...tau xpe..rasa cam nak delete jekkk