BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, December 7, 2009

Pre Menstrual Syndrome (PMS)

Kehidupan wanita memang kompleks. Bermula dari bayi, menjadi kanak-kanak, membesar dan seterusnya menjadi remaja , dewasa dan seterusnya beransur-ansur menjadi tua. Bila diri mula menginjak usia remaja, perubahan fizikal antara lelaki dan wanita memang nampak ketara. Ops. Saya tidak mahu bercerita panjang. Anda sudah besar. Pasti anda tahu apa yang saya maksudkan.

Kawan saya pernah berkata, jadi lelaki lagi seronok daripada menjadi perempuan. Saya tidak tahu bagaimana dia boleh sampai dengan kesimpulan ini ( kawan saya itu adalah lelaki). Adakah dia dahulu pernah menjadi perempuan?..saya kurang pasti. Adakah dia dahulu pernah membuat pembedahan jantina di Thailand?..saya tidak pasti. Adakah dia dahulu pernah menyamar sebagai perempuan pada waktu malam dan merayau-rayau di Lorong Haji Taib?..saya lagi lah tidak pasti.

Mahu sahaja saya berdiri, gulungkan lengan baju saya, betulkan ikatan kain batik saya, mencekak tangan di pinggang, membuat gaya mulut sedang menguyah sireh seperti wanita pada zaman 50-an dahulu-dahulu dan kemudian meninggikan suara separa menjerit lalu berkata

"hang cakap macam tu lagi, kepala hang aku putaq-putaq "

Sebenarnya menjadi wanita ini adalah anugerah teristimewa daripada Allah swt. Jadi pembaca yang berjantina perempuan sekalian, ambillah masa 5 minit untuk bersyukur di atas kurniaan Allah ini. Kita mungkin tidak segagah lelaki, kita cenderung untuk terpengaruh dengan emosi, kadang kala emosi jugalah yang menguasai diri kita dan menyebabkan kita mudah menangis, menangis dan menangis lagi.Ya, saya akui dalam bab ini kami kaum wanita agak lemah. Sebenarnya tidak salah untuk menangis, percayalah kerana apabila anda selesai menangis, anda akan rasa lebih lega, kemudian anda akan bertanya kepada diri sendiri " aik, kenapa aku nangis tadi?" dan selang 10 saat kemudian anda akan ketawa mengilai seperti pontianak kerana anda telah mendapatkan semangat dan keyakinan anda semula ( sebab itu lah kawan-kawan labelkan saya sebagai gila ). Tetapi situasi boleh berubah 360 darjah apabila anda menghadapi PMS. Anda. Ya anda. Saya maksudkan pembaca wanita. Pembaca lelaki, anda tidak perlu berangan menjadi wanita untuk memahami apa yang saya cuba saya sampaikan ini.

Simptom-simptom PMS boleh mejadi kritikal. ( maaf jika anda tidak sukakan apa yang saya tulis ini). Saya tidak tahu jika perkara ini terjadi kepada kawan-kawan saya di luar sana, tetapi PMS lebih cenderung menyerang emosi saya. Percaya atau tidak, saya boleh menangis tanpa apa-apa sebab;

- saya pernah menangis teresak-esak selama 30 minit. Di pengakhiran 30 minit itu, saya tiba-tiba sahaja berhenti menangis dan kemudian saya ketawa sekuat hati. Saya tidak tahu atas sebab apa saya menangis

- saya pernah menangis ketika di dalam bas semasa perjalanan pulang ke rumah saya. Atas sebab apa pun saya tidak tahu. Mungkin kerana saya terlalu menghayati lagu jiwang karat yang dipasang di dalam bas itu

- saya pernah memarahi lif ( elevator ) di rumah saya yang lambat tiba. Bila lif itu telah sampai, saya tendang pintu lif tersebut dan akhirnya saya yang menjerit kerana kesakitan kaki.

- saya pernah menangis kerana melihat babak kematian dalam sebuah drama melayu

saya pernah menjadi tension sepanjang hari, kerana rakan yang saya jumpa di tengah jalan tidak membalas senyuman saya.

- dan baru tengah hari tadi saya menangis kerana saya tidak sempat bersiap untuk mengikuti ibu bapa saya keluar. Saya masuk dalam bilik, kunci pintu bilik, menangis dan 30 minit kemudian, saya kembali normal

Syukurlah, peristiwa-peristiwa ini hanya belaku sebulan sekali

Jadi, sekarang anda lihat, sesetengah wanita mungkin mengalami sindrom PMS secara physical ( maaf saya terpengaruh dengan PPSMI..speatutnya, fizikal ). Contohnya seperti sengugut (period pain), lesu dan tidak bermaya. Saya pula, secara mental. Nasihat kepada pembaca lelaki, bersedialah untuk menghadapi situasi ini dengan isteri anda apabila berkahwin kelak. Satu sahaja saya pinta kepada bakal suami ( cehhh..macam lah dah ada calon ) saya supaya tidak mengahantar saya ke wad orang gila bila saya diserang simptom ini.

Tetapi, anda perlu ingat bahawa tidak semua wanita mengalami PMS. Bila wanita telah menginjak usia, gejala pms ini beransur hilang dan mereka akan menjadi manusia normal. Sebab itu lah orang putih berkata "Life begins at fourty". Mungkin ketika umur 40, suami tidak perlu lagi melayan leteran isteri, tidak perlu lagi berdepan dengan isteri yang mudah menangis dan tidak perlu membazirkan bekalan tisu di rumah.

******

Satu hari, saya terlambat bangun. Biasalah anak dara zaman sekarang. Bila saya sudah mencelikkan mata, opah ( panggilan orang perak untuk nenek) saya mula berleter sambil marah-marah,

"Baju tak lipat lagi..lepas ni lipat cepat"
" Tu haaa..berhabuk rumah, cuba lah ambik penyapu, sapu rumah sikit"
"Mari belajar masak, esok kamu dah kahwin, laki kamu nak makan apa"
"lepas ni pergi buang sampah"
"suruh nabilah mandi"
" pukul 2 ni opah nak tengok cerita Indon kat TV"
"dah habis makan ni, tolong basuh pinggan, sapu sikit dapur ni"
"bla...bla..bla..bla..bla..bla.."


Saya, hanya diam sahaja. Dan kemudian hati saya berbisik,

"biasalah, opah tengah ada PMS tu"




7 comments:

Syariful Bahri said...

owh, ilmu berguna utk aku bile dah berkahwin kelak :P
tQ gtau utk org yg x pernah belajar bio ni...

Anonymous said...

orang tua PMS lagi ka?

liyana said...

heee...anda fikir?

the raawiya said...

salam. post mnarek. :)

just nk share quote ni.. :)

"kadang-kadang ada benda dalam hidup yang kau kena inhale, exhale dan inhale kembali.
seperti pep talk dari perempuan beberapa jam sebelum dia datang bulan."

mereka paham rupanya. :PP

liyana said...

hak3...menarik quote tu..
bab2 ni mereka mmang selalu faham

syazana shahar said...

Profesor Dr Stephen Sideroff, ilmuan psikiatri dari University of California Los Angeles, menyebutkan yang: 'Menangis adalah respon emosional terhadap perasaan tertentu, biasanya kerana sedih dan terluka. Tetapi, orang juga menangis kerana berada dalam situasi atau peristiwa tertentu'.

kesian perempuan kan?
hahahahahhaha

liyana said...

betul2...kadang2 xtau nape nangis..