BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 18, 2009

nasib baiklah saya bukan orang bandar

Cuti hanya berbaki 2 minggu lagi. Tetapi, saya rasakan hidup saya sudah semakin tunggang langgang. Cuti yang telah saya jalani selama 5 minggu lepas, saya sedari tidak memberikan apa-apa signifikasi. muhasabah.muhasabah.

Saya dapat rasakan juga yang saya tidak perlu menikmati cuti sama seperti orang lain. Cukup hanya tinggal di rumah, online, study, membaca novel, mengemas rumah, membaca blog kawan-kawan, study semula, menyambung kelas gitar saya, jadi pemandu terhormat, dan tidur.

1 minggu 7 hari
1 hari 24 jam
1 jam 60 minit
1 minit 60 saat

saya tidak tahu, berapa banyak masa yang telah saya manfaatkan/bazirkan sepanjang cuti ini.

Satu hari, saya keluar berjalan-jalan di Kuala Lumpur, atau lebih tepat lagi KLCC. Saya tidak sukakan suasana di bandar.Berhabuk. Penuh asap. Sampah di sana-sini. Pencemaran. Biasalah kan. Saya ni kan berasal dari kampung. Bangun tidur, tak perlukan jam loceng. Cukup sekadar bunyi kokokan ayam di reban. Nak makan sayur, hanya ambil dari kebun di belakang rumah. Nak mandi, hanya....err... (abaikan). Nak berhibur, tidak perlukan playstation 3, i phone atau taman tema air, cukup hanya menrik upih pinang di sekeliling kampung. Nak mengorat anak dara, hanya perlu duduk di atas tembok sebelah parit, memegang gitar, nyanyikan lagu jiwang kapak, dan bila ada anak dara seorang dua lalu-lalang, saya hanya perlu membuat bunyi "hai" atau "pheeewiiit".


Indahnya hidup di kampung.

abaikan...abaikan...abaikan....

Saya bukan orang kampung bukan orang bandar. Saya hybrid ( apakah? ). Saya bukan orang kampung, saya bukan orang bandar. Untuk bangun tidur, saya tidak boleh bergantung kepada jam loceng. Tidak cukup kuat untuk membangunkan saya. Kalau ada bom meletup di luar bilik saya sekalipun, peluang untuk saya bangun tidur itu amat tipis. Untuk makan sayur, saya perlu pikir dua tiga kali. er...bukan dua tiga kali mungkin lima belas, enam belas kali. Saya tidak sukakan sayur. Saya hanya akan makan sayur, jika saya TER-baca (penegasan perkataan TER-) artikel-artikel atau keratan akhbar yang menyatakan dengan memakan sayur boleh menguruskan badan,dengan itu barulah saya akan berusaha sedaya upaya untuk memakan sayur-sayuran ( penegasan perkataan USAHA ). Tetapi, keberangkalian untuk berjaya amatlah tipis.Untuk mandi, errr.... tidak perlu diperincikan ye. Untuk berhibur pula,hmmm... tengok upih pinang pun tak pernah...inikan pula mahu menarik upih pinang sekeliling kampung. ceh. Mengorat atau memikat??? Owh please... Saya memegang kepada prinsip, "kalau sudah jodoh tidak akan ke mana".

Jadi, saya bukan orang bandar, saya juga bukan orang kampung.

Bila saya berjalan-jalan di sekeliling bandar ( ingat kawan-kawan, saya bukan orang bandar ye ) saya dapati terdapat beberapa perkara aneh mengenai mereka :

(1) Jika menaiki LRT atau komuter atau monorail atau ERL atau apa-apa sahaja, warga kota lebih gemar mengadap telefon bimbit mereka daripada bersembang dengan orang di sebelah. Pelik bukan? Saya tidak dapat memberikan jawapan kepada situasi ini. Daripada remaja sebaya saya, golongan pekerja sehingga kepada golongan mak cik-mak cik, mata mereka tidak teralih daripada memandang telefon bimbit. Satu hari, saya ingin kelihatan seperti orang bandar ketika menaiki keretapi, jadi saya bawa keluar telefon bimbit saya. Saya jadi terpaku ketika memandang-nya. 10 saat masa saya dibazirkan untuk memandang telefon bimbit ini tanpa menekan apa-apa butang. Apabila saya terlihat kesan comot di belakang telefon itu, terus terbatal semangat dan hasrat murni saya untuk kelihatan seperti orang bandar. Saya kemudian, kembali menyimpan telefon bimbit saya ke dalam poket

(2) Sekali lagi, jika menaiki keretapi di bandar, adalah terlalu janggal untuk anda berbual di dalam keretapi. Atau mungkin juga, terlalu janggal untuk anda melihat siapakah orang yang duduk di sebelah anda. Mata anda hanya lebih tertarik kepada pemandangan indah di luar tingkap. Tetapi sebenarnya, tiada apa yang indah di bandar. Hanya bangunan-bangunan tinggi yang dibina rapat-rapat, warna bangunan yang hampir pudar, cat-cat lekang yang hanya tunggu masa untuk ditanggalkan dan kemudian anda akan ternampak kertas iklan yang terlekat di dinding bangunan yang tertulis " Perkhidmatan Urut. Menguatkan kembali kekuatan Batin " (apakah???). Sungguh saya tidak faham dengan perangai orang-orang bandar. Alangkah bagusnya jikalau kita bersembang dengan orang yang duduk di sebelkah kita dalam keretapi. Mana tahu kan, jika di sebelah kita itu adalah pemikir-pemikir bangsa ke, sasterawan negara ke, penulis buku ke, pelakon ke, pengarah filem ke. Alangkah beruntung nye. Tahu-tahu sahaja sudah dapat tawaran berlakon filem.

Sungguh saya tidak faham dengan perangai orang bandar.

(3) Situasi dalam keretapi sekali lagi. haha. terasa seronok pula. Jikalau kita bersembang dalam keretapi mesti akan kelihatan janggal bukan. Pernah kah anda menaiki keretapi ketika waktu puncak? Contohnya seperti jam 5 atau 6 petang. Taubat tak nak naik keretapi dah. Tetapi, pujian harus diberikan kepada orang bandar ketika menaiki kenderaan awam pada waktu puncak ini. Percaya taau tidak, satu suara pun tidak kendengaran dalam keretapi itu walaupun gerabak keretapi api telah dipenuhi oleh berpuluh-puluh manusia dan anda akan terasa terhimpit-himpit seperti di dalam tin ikan sardin ( macam lah pernah masuk dalam tin sardin ). Jadi, nasihat kepada orang-orang kampung seperti saya yang pertama kali berkunjung ke bandar besar, jangan sesekali bunyikan suara anda di dalam keretapi. Anda mahukah satu gerabak penuh dengan manusia itu mendnegar perbualan anda? anda mahukah satu gerabak mendengar yang anak Kak Jenab kena tangkap basah? Anda mahukah satu gerabak keretapi mendengar yang anda sedang bergosip mengenai Pak Mat belakang rumah anda berkahwin lagi satu?

Sungguh saya tidak faham dengan orang bandar.

(4) Okey...okey.. cukup dengan keretapi. Nanti tak pasal-pasal, Sammy Vellu saman saya pula kerana mejatuhkan integriti pengangkutan awam di Malaysia ( eh...Sammy Vellu tu menteri pengangkutan ke menteri kerja raya? sama je kan? ) Hidup manusia di bandar. Perbualan yang selalu saya terdengar ( penegasan perkataan TER ) apabila berselisih dengan warga kota ini adalah berkisar mengenai teman lelaki, muzik, teman lelaki, muzik, teman lelaki, muzik, teman lelaki, muzik. Argh... bosan. Cuba lah sekali sekala kiata berbincang tentang hal yang lebih memerlukan perhatian atau ke-perihatinan kita seperti isu PPSMI, Sammy Vellu yang tidak reti letak-letak jawatan, atau mengenai rancnagan Malaysia ke-sepuluh. Wah. Sepanjang saya tinggal di bandar ini, tidak pernah lagi saya melihat orang-orang bandar bercakap mengenai isu serius ini di jalanan.

Sungguh saya tidak faham dengan orang bandar.

(5) Orang bandar?? hmmm... mereka gemarkan pakaian berjenama. Jika anda berjalan-jalan di pusat membeli-belah yang besar-besar seperti KLCC, anda akan terlihat, banyak kedai barangan berjenama memonopoli premis perniagaan di sini. Prada lah, Giardano lah, Gucci lah, Crocodile lah, apa lagi ya??? Maaf saya tidak begitu mengenali barangan berjenama. Cukuplah sekadar, membeli baju yang di-import dari China yang berharga RM 15.99 di kedai- kedai di tepi jalan. Di KLCC, anda akan terasa seperti diskriminasi sosial dan ekonomi. Lihatlah sahaja, penjaga pintu kedai-kedai barangan berjenama itu pun berpakaian lebih kemas daripada kita. Mereka memakai kasut kulit, saya memakai selipar yang dibeli ketika raya lepas. Baju mereka bergosok kemas, baju saya pula, tak pernah bergosok langsung kot. Rambut mereka tersikat rapi, rambut saya? err...lupa pula yang saya bertudung. Jadi, jurang sosial membantutkan keinginan saya untuk menerokai kedai barangan berjenama itu, dengan hati yang penuh lara, saya pun terus melangkah pergi.

Sungguh saya tidak faham dengan perangai orang bandar.

(6) Perangai orang bandar. Masuk tandas pun perlu bayar RM 2.00. daaaa?? Okeyh, saya mengaku yang saya agak terkejut dengan situasi ini. 2 ringgit. 2 ringgit. 2 ringgit beb. Mahal gila tu. Kalau kat kampung, cari je belakang semak ke, tengah-tengah hutan ke, percuma dan mesra alam lagi. Harga air di bandar mahal sangat eh? hmmmm...

Orang bandar....biasalah...

(7) Warga kota, kalau nak sebut KL...mesti kena bunyi "kayy Ell" ( sammbil lidah terjulur ke depan ) Kenapa tak boleh sebut KL je? atau lebih indah lagi kuala lumpur.

(8) Bila berjalan-jalan di Ibu kota Malaysia, adakah anda menyedari bahawa masyarakat malaysia sudah menjadi semakin majmuk. Ada warga Indonesia, ada warga Bangladesh, Vietnam, Arab, afrika dan bermacam-macam lagi. Sungguh sukar untuk membezakan yang mana warga Malaysia yang asli, yang mana wara malaysia yang ter-import . ( owh..jangan hentam point ini )

Nasib baiklah saya bukan orang bandar. Jadi secara automatik, saya bukanlah orang indon, bangla atau apa2 sahaja.

(9) Orang bandar..orang bandar...hmmm....orang bandar.

(10) Ini fakta. Benar sebenar-benarnya. Sekembalinya orang bandar daripada berjalan-jalan di sekeliling ibu kota, mereka tidak akan duduk di hadapan komputer, log in blog mereka, meng-update kisah mengenai warga kota, tekan butang Publish Post dan kemudian berasa puas hati kerana berjaya menghentam orang bandar.

Orang bandar la katakan...




p/s : Sawah menghijau tetap di hati


12 comments:

ppAh aE said...

ahahha..
bravo kak!
nice post.. ((:

liyana said...

hak3...thanx yee

RONIJAMAWOD AL-SABAH said...

seperti juga saya... terlalu sukar untuk bangun pagi.

entrinya lucu. selucu orangnya. Mungkin juga??

liyana said...

yup2...tp klau nak g sekolah senang jek nak bangun..hak3

lucu?xla..saya orng yg serius... :)

syazana shahar said...

weyy
terbaek!

penat berguling kat carpet dah.
wohoho.

baru2 ni nana pg kl,naek lrt. mmg sunyi kot. sangat. dengar bunyi enjin bising jea. huish. taktau apa jadi kalau penang pon ada lrt. agak2 crita mak Jenab tu takda sapa dgr kot. maklumlah, byk mami. muahaha.

saya juga bukan budak bandar.
sepp!!!
eh,
kita sama lubuk kot. :DDD
sepp lagii!!

liyana said...

haha..tau xpe..orang penang kan kjenis kecoh2 n bising2..kalau ada lrt kat penang...hingap abeh..

xpa2..jadi budak bandar bukan best pun..jadi budak penang lg bes..

syazana shahar said...

nak2 dapat anak mami mcm nana nih.
jenuhlaaaaaaaaaaa!


*sedih tetba*

ok.
nak jadi pendiam pasnih.

isk.
iskkk.

liyana said...

haha..
jadi pendiam x bes..
kita jadi tengah2 la bes..
x pendiam..x hingap..
maju penang klau lagu tu...weeee

Esther said...

Hahaha...funny how my hols was spent almost the same way as yours and I too am mulling over how little I achieved this holidays.

Btw,great post. Found it really funny. But in my opinion..

2,3)I guess people don't talk in the train for fear of trust. Cities always have higher crime rates and higher possibility of weird people, so I guess the paranoia is what drives us away from a chit chat with a stranger in the train.

4)Hahaha. And on the topic of conversations, I don't think it is dependent on village or city, but the lifestyle of the individual. Although I am a city girl, I loathe people talking about their bfs and prefer more informative forms of conversations.

5)Buying branded goods is not a bad thing if it was bought at a discounted price from warehouse sales. After all, branded things do last longer because of its quality. It only crazy when one pays full price for it. But I have to admit many city people do that.=P

6)Haha. Like Garden's toilet which requires rm5 per entry! I'd rather rush over to mid valley's one instead.I will never pay for toilet usage. It is violating basic human rights. =P

Just my two cents =D

malayneum said...

satu persoalan

adakah anda ada berbual dgn org di sebelah anda???

...............

P/S ko terjebak dgn org2 yg salah kut...(isu2 prihatin/ke-prihatinan)...meh,duduk dgn aku...minum kopi sembang politik,ekonomi n so on...haha

liyana said...

esther :

hee...thank you for the compliment..

well..

being a city girl or village girl, both have their own pros and cons right..

and..i dont like brandy stuff.. when i bought that particular stuff at first i would be delighted..but once i'm running out of money, i will be utterly in dismay..

liyana said...

hisham :

hak3..aku x cakap pun ngan orng sebelah aku..aku pun diam jek dalam train..lalalala

p/s : belanja aku minum kopi sembang2.. :)