BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, September 26, 2009

Dunia hari ini

Dunia hari ini. Hari raya setahun sekali, jika tidak disambut dengan penuh warna warni, maka tidak layaklah disebut hari raya lagi. Tak begitu? Baju raya perlulah sekurang-kurangnya 3 pasang, itu belum termasuk kuih raya, sekurang-kurangnya 10 jenis, langsir perlu diganti baru, sedondon dengan warna tema baju raya, duit raya perlu diberi kepada kanak-kanak sekurang-kurangnya RM 1, takut nanti dilabel kedekut. Rumah harus dikemas, lantai harus disapu, harus dimop, takut nanti dilabel tuan rumah pemalas. Yang berada d perantauan, haruslah berlumba-lumba hantarkan ucapan hari raya melalui Salam Perantauan, barulah kecoh satu kampung.

amaran : riak dan membazir itu amalan syaitan

Dunia Hari Ini. Hubungan dapat dieratkan walaupun tinggal di berlainan tempat di dunia ini. kita putar balik masa. Jikalau dahulu, mahu mengutus surat cinta, terpaksa mengarang ayat berbunga-bunga, tulis dengan kemas, berjalan kaki ke pejabat pos untuk mengutus surat dan selang beberapa hari, barulah surat itu akan diterima. Berbeza pula sekarang ini, jika mahu bertanya khabar dengan orang tercinta cukup mudah, hanya perlu duduk di hadapan komputer, dan terus chat melalui YM...hmmmmmm....


saya lebih sukakan cara tradisional

Dunia hari ini juga, ekstremis adalah perkataan yang amat sensitif di negara kita. Apatah lagi, saya sebagai penerima biasiswa JPA, tidak boleh sesuka-suki mahu menulis pasal ekstremis. Saya tidak sesekali mahu menjadi ekstremis. Tetapi ucapan SMS raya yang saya terima tempoh hari banyak yang berunsur ekstremis :

SMS raya ekstremis tahap pertama :
SElaMat HaRI RayA AIdilFItrI. MaaF ZAhiR DaN BAtiN

SMS raya ekstremis tahap kedua :
Selamat hari raya aidilfitri. Maaf zahir dan batin. 10 jari dihulur, halalkan makan minum, jikalau terkasar bahasa, ampun maaf dipinta

SMS raya ekstremis tahap ketiga :
SElaMat HaRI RayA AIdilFItrI. MaaF ZAhiR DaN BAtiN. 10 JaRI DIsuSUN, mEmoHON SEriBu KemAAFan AnDai KaTa Ada TeRKaSar BaHasA, TeRsinggUNG PeRaSAAN dan TerMakAN HaTi SePanJanG PerKeNALan KITa. MaAf ZaHir Dan Batin :)

SMS raya ekstremis tahap keempat :
selamat hari raya aidilfitri. maaf zahir dan batin. Di Kesempatan ini ku hulur sepuluh jari. Ampunkan dosa atas keterlanjuan serta segala perbuatan yang melampau dan segala yang tidak disenangi mu. Maaf Zahir dan batin.

SMS raya estremis tahap kelima :
SElaMat HaRI RayA AIdilFItrI. MaaF ZAhiR DaN BAtiN. SaYA INgiN MENYUsun 10 JaRI TanDA KemAAfan SeKIRanYa AdA MengKASarI, MeNgumPat, MeNgHinA, MeNgEjeK, MeMpERleKehKan, MemBUat DirImu PerasAAN HOT seRta seMua Lain-laiN KeSaLahan YanG TaK TErUNGKap DaLam MeSsage iNI yanG Pernah SaYa LakuKan. DoSa Mu Yang Berlambak itu Saya MaAfkan. MaAf ZaHir Dan Batin... TeRIma KaSih...XD

saya selalu menyimpan angan-angan mahu berkahwin dengan orang yang berpangka besar ( abaikan ). Jika boleh, mahu menjadi first lady, berkahwin dengan perdana menteri dan menjadi popular seantero negara. Jika ingin menjadi first lady, saya tidak mahu menyuntik wajah saya dengan botox, membedah plastik hidung, terlibat dalam konspirasi atau membunuh wanita mongolia ( opss ). Tapi bila menjadi wanita yang popular, penampilan diri haruslah dijaga bukan?

Bila sudah bersuamikan perdana menteri, sudah tentulah diri akan dipandang kemana-mana sahaja kita pergi. Bila raya menjelang tiba pula, pastilah sibuk dengan rumah terbuka. Jadi, jika suami saya sedang sibuk memberi ucapan raya di hadapan kamera, saya boleh menyelit di sebelah suami saya dan kemudian menyampaikan salam raya saya,

"SElaMat HaRI RayA AIdilFItrI. SaYa Tak BuaT SalaH paDA SESIaPa.TaK PerLu Minta MaaF... SeKIan Sahaja. TerIMA KasIH...XD!!"

2 comments:

patenjihah said...

hahaha..hai liyana, aku budak grup spm.

cm lawak gile
aku tengok gak time pm bagi ucapan raye, tetibe ade teselit seorg wanita 'hot' kat sebelah. adoi bizibodi betol ahh..hahaa

liyana said...

hai fatin..
welcome to this blog..
wadus...ada lg ek group tu?
aku ingt ke dah terkubur...wakaka
lama gila x melawat..huhu

yup2...sibuk je nk menyelit kan..ahaha