BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, January 24, 2010

ini kisah saya yang agak bosan



Stress!!!!







Terima Kasih


Sunday, January 17, 2010

p/s : I love you

Siapa yang pernah jatuh cinta? Sila angkat tangan. Yang tak pernah, boleh lah duduk diam-diam dan click pada ikon pangkah di hujung skrin laptop anda. Saya bukan seperti hamka yang pandai berpujangga tentang cinta. Saya bukan William Shakespere yang bisa mengoncang dunia dengan karya-karya cinta beliau. Tetapi saya mempunyai pengalaman terhad mengenai cinta. Cinta di alam remaja, lebih indah daripada makan double cheese burger di McDonald ataupun mendapat elaun JPA beribu-ribu di dalam akaun bank anda.

Setiap manusia diciptakan berpasang-pasangan. Lelaki dan wanita. Tiada istilah gay atau lesbian yang wujud sepanjang proses ke-tamadun-an manusia berlangsung. Saya kadang kala turut hairan, bagaimana boleh timbul perasaan kasih sayang sesama orang yang mempunyai jantina yang sama. Cinta yang lebih indah daripada segala perasaan cinta adalah cinta kepada Allah, diikuti cinta keada Rasulullah kita dan tidak lupa juga cinta kepada ibu bapa. Itulah yang di-definisikan dengan cinta yang sebenarnya.

Tetapi sedar tidak sedar, semenjak kita melangkau ke zaman era 2010-an ini, definisi cinta itu semakin luntur dan berganti dengan nilai yang lebih bersifat picisan. Bercinta sekadar hanya untuk berseronok, untuk mengisi kekosongan jiwa dan tidak lagi sebagai satu perasaan tanggungjawab terhadap pasangan masing-masing.

Owh. Terasa agak aneh bila bercakap mengenai soal ini. Tetapi saya rasa saya sudah cukup dewasa untuk bercakap soal cinta. Terus-terang, pada pendapat saya...adalah agak sia-sia jikalau golongan remaja menghabiskan waktu mudanya untuk berpacaran. Saya bakal mencapai umur 20 tahun pada 29 Jun ini. Tiada lagi istilah remaja dalam kamus hidup saya ( cewahhh ), jadi tidak salah di sini jikalau saya menyatakan bahawa saya telah bersedia untuk memberi komitmen sepenuhnya dalam soal mencari jodoh. Ini bukan soal gatal atau gedik, tetapi salah satu cara saya untuk melangkah ke alam dewasa.

Definisi cinta berevolusi mengikuti zaman sama sepertinya evolusi dunia teknologi. Tak percaya? Biar saya beri contoh;

(1) Zaman kanak-kanak

( teknologi : televisyen )

Zaman kanak-kanak saya mungkin sama seperti kanak-kanak lain. Pagi pergi ke sekolah, petang pula bermain dengan jiran di sekliling rumah. Tiada istilah cinta kanak-kanak. Mungkin agak pelik atau luar dari kebiasaan jika kita melihat kanak-kanak lelaki dan perempuan berpasangan. Huisshh...simpang malaikat 44. Tak sanggup untuk dibayangkan. Zaman kanak-kanak ini sesuai diisi dengan menonton siri Barney di Television atau SpongBob atau Mickey Mouse atau apa-apa sahaja lah.

Tetapi, television pun kadang-kala tidak menapis bahan yang sesuai untuk disiarkan kepada kanak-kanak. Boleh anda bayangkan, kanak-kanak yang semuda usia 8 tahun telah didedahkan dengan "adegan-adegan orang dewasa" di televison. Lagu-lagu yang diputarkan di radio turut menambah kepada kecelaruan ini. Pernah anda mendengari lagu Hotel Room? Haih.... " we're going into the hotel room...you are gonna undress me and i'm gonna undress you"

Fuh...Terlalu mudah untuk mengotori pemikiran kanak-kanak pada zaman ini.

Jikalau 10 tahun mendatang, andai anak-anak saya baru pulang dari sekolah dah terus menerpa saya lantas bertanya " Mama... macam mana orang besar boleh dapat baby?", saya akan memberikan jelingan tajam dan mengerutkan muka kepada anak-anak saya. Sekali sekala menjadi ibu yang konservatif tidak salahnya.

(2) Remaja

( teknologi : SMS, facebook )

Zaman percintaan pada usia remaja sangatlah indah. ( ye ke? ). Tetapi, golongan remaja tidak betul-betul mengetahui defini cinta. Mereka hanya melibatkan diri dalam alam percintaan semata-mata untuk berseronok atau mengisi kesunyian hati. Pada masa inilah, kita akan menyedari bahawa ada orang yang betul-betul mengambil berat tentang diri kita lebih daripada ibu bapa kita sendiri.Daripada soal apa-yang-sedang-kita-lakukan, dah-makan-ke-belum hinggalah perkara remeh temeh seperti topik apa yang kita bualkan dengan rakan-rakan kita, keluaga kita etc etc..semuanya mahu diambil tahu. Kadang-kala terasa diri amat dikongkong. Tak percaya juga? Biar saya beri contoh sekali lagi,

SMS teman lelaki : you tengah buat apa tu...? Dah makan?
SMS teman wanita : tak buat apa.. belum makan lagi..

10 minit kemudian, sekali lagi

SMS teman lelaki : you buat apa lagi tu...? Dah makan ke?
SMS teman wanita : tak nak makan lah... :)

Dan sesi menghantar SMS prihatin ini berulang-ulang setiap detik setiap saat, setiap jam, seiap hari..pendek kata 24/7.. hushhh..tak bebas sungguh.

Siapa yang ada pengalaman indah mengenai cinta remaja? Boleh anda berkongsi cerita? haha


(3) Zaman dewasa

Ketika manusia melewati zaman-zaman dewasa, barulah mereka menyedari apa itu yang dimaksudkan dengan cinta. Tanggungjawab suami terhadap isteri dan tanggungjawab isteri terhadap suami cuba dilaksanakan dengan sebaiknya. Tetapi sedar dan tidak sedar, sedikit demi sedikit kemanisan cinta akan terhakis. Perkahwinan sekadar hanya untuk memenuhi tanggungjawab terhadap pasangan masing-masing dan tidak lagi disulami dengan perasaan cinta. Cinta dan tanggungjawab itu adalah dua entiti yang berbeza. Berjumpa pasangan hanya pada sebelah malam, manakala sebelah siang sibuk di tempat kerja.

(alat teknologi : sms )

SMS isteri : abang..nanti pergi ambil anak-anak tau. Malam ni i ada on-call

10 minit berlalu - SMS masih tidak berbalas
20 minit berlalu : SMS masih tidak berbalas juga
30 minit berlalu : SMS tak dibalas-balas pun

Sejam kemudian...

SMS suami : ok



(4) Zaman orang tua

( alat teknologi : televisyen sekali lagi )

sambil menonton televisyen....
isteri : abang nak kopi?
suami: ( sambil menyelak-nyelak surat khabar ) hummm...
isteri : nak ke tak nak? Saya boleh buatkan..
suami : suka hati kamu lah...

zaman emas ini amat payah untuk menghangatkan perasaan cinta kepada pasangan sama seperti zaman remaja. yelah..dulu waktu muda-muda, tiap 10 minti pasti ingin bertanya khabar. Bayangkan jikalau kita melakukan perkara yang sama ketika berusia 60 atau 70 tahun. Jikalau kita menghantar SMS rindu atau bertanya khabar seperti " you buat apa tu? rindu lah" kepada pasangan kita pasti mereka akan membalas.. " dah takde kerja ke orang tua ni". Tetapi jikalau anda telah berusia 60 atau 70 tahun, ucapakan tahniah kepada diri anda sendiri kerana berjaya setia dengan pasangan masing-masing.






p/s : kadang kala menjadi single itu lebih baik daripada berpacaran...

Friday, January 8, 2010

maaf

Hidup ini seperti roda ( owh..ayat yang sungguh lame) sekejap di atas, sekejap di bawah. Kadang kala saya mahu lari dari kebiasaan. Saya suka membayangkan hidup ini seumpama roller coaster. Sekejap kita akan berada di puncak. Dalam masa beberapa saat sahaja kita telah meluncur ke landasan yang paling bawah. Untuk naik semula ke atas, memakan banyak tenaga dan masa. Tapi sedarkah anda yang kita tidak akan berada di puncak untuk masa yang lama. Adakah kita menghargai saat kita berada di puncak landasan atau saat ketika kita mendaki ke puncak itu?

Soal sudah lama saya tidak meng-update blog. Sepuluh jari disusun memohon kemaafan. Hidup agak sibuk kebelakangan ini. Keutamaan perlu disusunkan semula. (haha...ayat cliche). Apa? Ingat senang ke nak masuk ke sekolah perubatan? exam A-level bakal menjelang pada bulan May ini. Jadi masa banyak diperuntukkan untuk menelaah pelajaran. Jadi, doakan lah saya dan kawan-kawan bisa lulus peperiksaan A-level ini dan seterusnya melanjutkan pelajaran ke Ireland. Saya mahu ke University College Dublin!!!

Berusaha kerana Allah!!
Study kerana Allah!!
Mahu membalas jasa ibu bapa!!


p/s : Insya Allah selepas ini saya akan lebih kerap meng-update blog