BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 18, 2009

nasib baiklah saya bukan orang bandar

Cuti hanya berbaki 2 minggu lagi. Tetapi, saya rasakan hidup saya sudah semakin tunggang langgang. Cuti yang telah saya jalani selama 5 minggu lepas, saya sedari tidak memberikan apa-apa signifikasi. muhasabah.muhasabah.

Saya dapat rasakan juga yang saya tidak perlu menikmati cuti sama seperti orang lain. Cukup hanya tinggal di rumah, online, study, membaca novel, mengemas rumah, membaca blog kawan-kawan, study semula, menyambung kelas gitar saya, jadi pemandu terhormat, dan tidur.

1 minggu 7 hari
1 hari 24 jam
1 jam 60 minit
1 minit 60 saat

saya tidak tahu, berapa banyak masa yang telah saya manfaatkan/bazirkan sepanjang cuti ini.

Satu hari, saya keluar berjalan-jalan di Kuala Lumpur, atau lebih tepat lagi KLCC. Saya tidak sukakan suasana di bandar.Berhabuk. Penuh asap. Sampah di sana-sini. Pencemaran. Biasalah kan. Saya ni kan berasal dari kampung. Bangun tidur, tak perlukan jam loceng. Cukup sekadar bunyi kokokan ayam di reban. Nak makan sayur, hanya ambil dari kebun di belakang rumah. Nak mandi, hanya....err... (abaikan). Nak berhibur, tidak perlukan playstation 3, i phone atau taman tema air, cukup hanya menrik upih pinang di sekeliling kampung. Nak mengorat anak dara, hanya perlu duduk di atas tembok sebelah parit, memegang gitar, nyanyikan lagu jiwang kapak, dan bila ada anak dara seorang dua lalu-lalang, saya hanya perlu membuat bunyi "hai" atau "pheeewiiit".


Indahnya hidup di kampung.

abaikan...abaikan...abaikan....

Saya bukan orang kampung bukan orang bandar. Saya hybrid ( apakah? ). Saya bukan orang kampung, saya bukan orang bandar. Untuk bangun tidur, saya tidak boleh bergantung kepada jam loceng. Tidak cukup kuat untuk membangunkan saya. Kalau ada bom meletup di luar bilik saya sekalipun, peluang untuk saya bangun tidur itu amat tipis. Untuk makan sayur, saya perlu pikir dua tiga kali. er...bukan dua tiga kali mungkin lima belas, enam belas kali. Saya tidak sukakan sayur. Saya hanya akan makan sayur, jika saya TER-baca (penegasan perkataan TER-) artikel-artikel atau keratan akhbar yang menyatakan dengan memakan sayur boleh menguruskan badan,dengan itu barulah saya akan berusaha sedaya upaya untuk memakan sayur-sayuran ( penegasan perkataan USAHA ). Tetapi, keberangkalian untuk berjaya amatlah tipis.Untuk mandi, errr.... tidak perlu diperincikan ye. Untuk berhibur pula,hmmm... tengok upih pinang pun tak pernah...inikan pula mahu menarik upih pinang sekeliling kampung. ceh. Mengorat atau memikat??? Owh please... Saya memegang kepada prinsip, "kalau sudah jodoh tidak akan ke mana".

Jadi, saya bukan orang bandar, saya juga bukan orang kampung.

Bila saya berjalan-jalan di sekeliling bandar ( ingat kawan-kawan, saya bukan orang bandar ye ) saya dapati terdapat beberapa perkara aneh mengenai mereka :

(1) Jika menaiki LRT atau komuter atau monorail atau ERL atau apa-apa sahaja, warga kota lebih gemar mengadap telefon bimbit mereka daripada bersembang dengan orang di sebelah. Pelik bukan? Saya tidak dapat memberikan jawapan kepada situasi ini. Daripada remaja sebaya saya, golongan pekerja sehingga kepada golongan mak cik-mak cik, mata mereka tidak teralih daripada memandang telefon bimbit. Satu hari, saya ingin kelihatan seperti orang bandar ketika menaiki keretapi, jadi saya bawa keluar telefon bimbit saya. Saya jadi terpaku ketika memandang-nya. 10 saat masa saya dibazirkan untuk memandang telefon bimbit ini tanpa menekan apa-apa butang. Apabila saya terlihat kesan comot di belakang telefon itu, terus terbatal semangat dan hasrat murni saya untuk kelihatan seperti orang bandar. Saya kemudian, kembali menyimpan telefon bimbit saya ke dalam poket

(2) Sekali lagi, jika menaiki keretapi di bandar, adalah terlalu janggal untuk anda berbual di dalam keretapi. Atau mungkin juga, terlalu janggal untuk anda melihat siapakah orang yang duduk di sebelah anda. Mata anda hanya lebih tertarik kepada pemandangan indah di luar tingkap. Tetapi sebenarnya, tiada apa yang indah di bandar. Hanya bangunan-bangunan tinggi yang dibina rapat-rapat, warna bangunan yang hampir pudar, cat-cat lekang yang hanya tunggu masa untuk ditanggalkan dan kemudian anda akan ternampak kertas iklan yang terlekat di dinding bangunan yang tertulis " Perkhidmatan Urut. Menguatkan kembali kekuatan Batin " (apakah???). Sungguh saya tidak faham dengan perangai orang-orang bandar. Alangkah bagusnya jikalau kita bersembang dengan orang yang duduk di sebelkah kita dalam keretapi. Mana tahu kan, jika di sebelah kita itu adalah pemikir-pemikir bangsa ke, sasterawan negara ke, penulis buku ke, pelakon ke, pengarah filem ke. Alangkah beruntung nye. Tahu-tahu sahaja sudah dapat tawaran berlakon filem.

Sungguh saya tidak faham dengan perangai orang bandar.

(3) Situasi dalam keretapi sekali lagi. haha. terasa seronok pula. Jikalau kita bersembang dalam keretapi mesti akan kelihatan janggal bukan. Pernah kah anda menaiki keretapi ketika waktu puncak? Contohnya seperti jam 5 atau 6 petang. Taubat tak nak naik keretapi dah. Tetapi, pujian harus diberikan kepada orang bandar ketika menaiki kenderaan awam pada waktu puncak ini. Percaya taau tidak, satu suara pun tidak kendengaran dalam keretapi itu walaupun gerabak keretapi api telah dipenuhi oleh berpuluh-puluh manusia dan anda akan terasa terhimpit-himpit seperti di dalam tin ikan sardin ( macam lah pernah masuk dalam tin sardin ). Jadi, nasihat kepada orang-orang kampung seperti saya yang pertama kali berkunjung ke bandar besar, jangan sesekali bunyikan suara anda di dalam keretapi. Anda mahukah satu gerabak penuh dengan manusia itu mendnegar perbualan anda? anda mahukah satu gerabak mendengar yang anak Kak Jenab kena tangkap basah? Anda mahukah satu gerabak keretapi mendengar yang anda sedang bergosip mengenai Pak Mat belakang rumah anda berkahwin lagi satu?

Sungguh saya tidak faham dengan orang bandar.

(4) Okey...okey.. cukup dengan keretapi. Nanti tak pasal-pasal, Sammy Vellu saman saya pula kerana mejatuhkan integriti pengangkutan awam di Malaysia ( eh...Sammy Vellu tu menteri pengangkutan ke menteri kerja raya? sama je kan? ) Hidup manusia di bandar. Perbualan yang selalu saya terdengar ( penegasan perkataan TER ) apabila berselisih dengan warga kota ini adalah berkisar mengenai teman lelaki, muzik, teman lelaki, muzik, teman lelaki, muzik, teman lelaki, muzik. Argh... bosan. Cuba lah sekali sekala kiata berbincang tentang hal yang lebih memerlukan perhatian atau ke-perihatinan kita seperti isu PPSMI, Sammy Vellu yang tidak reti letak-letak jawatan, atau mengenai rancnagan Malaysia ke-sepuluh. Wah. Sepanjang saya tinggal di bandar ini, tidak pernah lagi saya melihat orang-orang bandar bercakap mengenai isu serius ini di jalanan.

Sungguh saya tidak faham dengan orang bandar.

(5) Orang bandar?? hmmm... mereka gemarkan pakaian berjenama. Jika anda berjalan-jalan di pusat membeli-belah yang besar-besar seperti KLCC, anda akan terlihat, banyak kedai barangan berjenama memonopoli premis perniagaan di sini. Prada lah, Giardano lah, Gucci lah, Crocodile lah, apa lagi ya??? Maaf saya tidak begitu mengenali barangan berjenama. Cukuplah sekadar, membeli baju yang di-import dari China yang berharga RM 15.99 di kedai- kedai di tepi jalan. Di KLCC, anda akan terasa seperti diskriminasi sosial dan ekonomi. Lihatlah sahaja, penjaga pintu kedai-kedai barangan berjenama itu pun berpakaian lebih kemas daripada kita. Mereka memakai kasut kulit, saya memakai selipar yang dibeli ketika raya lepas. Baju mereka bergosok kemas, baju saya pula, tak pernah bergosok langsung kot. Rambut mereka tersikat rapi, rambut saya? err...lupa pula yang saya bertudung. Jadi, jurang sosial membantutkan keinginan saya untuk menerokai kedai barangan berjenama itu, dengan hati yang penuh lara, saya pun terus melangkah pergi.

Sungguh saya tidak faham dengan perangai orang bandar.

(6) Perangai orang bandar. Masuk tandas pun perlu bayar RM 2.00. daaaa?? Okeyh, saya mengaku yang saya agak terkejut dengan situasi ini. 2 ringgit. 2 ringgit. 2 ringgit beb. Mahal gila tu. Kalau kat kampung, cari je belakang semak ke, tengah-tengah hutan ke, percuma dan mesra alam lagi. Harga air di bandar mahal sangat eh? hmmmm...

Orang bandar....biasalah...

(7) Warga kota, kalau nak sebut KL...mesti kena bunyi "kayy Ell" ( sammbil lidah terjulur ke depan ) Kenapa tak boleh sebut KL je? atau lebih indah lagi kuala lumpur.

(8) Bila berjalan-jalan di Ibu kota Malaysia, adakah anda menyedari bahawa masyarakat malaysia sudah menjadi semakin majmuk. Ada warga Indonesia, ada warga Bangladesh, Vietnam, Arab, afrika dan bermacam-macam lagi. Sungguh sukar untuk membezakan yang mana warga Malaysia yang asli, yang mana wara malaysia yang ter-import . ( owh..jangan hentam point ini )

Nasib baiklah saya bukan orang bandar. Jadi secara automatik, saya bukanlah orang indon, bangla atau apa2 sahaja.

(9) Orang bandar..orang bandar...hmmm....orang bandar.

(10) Ini fakta. Benar sebenar-benarnya. Sekembalinya orang bandar daripada berjalan-jalan di sekeliling ibu kota, mereka tidak akan duduk di hadapan komputer, log in blog mereka, meng-update kisah mengenai warga kota, tekan butang Publish Post dan kemudian berasa puas hati kerana berjaya menghentam orang bandar.

Orang bandar la katakan...




p/s : Sawah menghijau tetap di hati


Monday, December 7, 2009

Pre Menstrual Syndrome (PMS)

Kehidupan wanita memang kompleks. Bermula dari bayi, menjadi kanak-kanak, membesar dan seterusnya menjadi remaja , dewasa dan seterusnya beransur-ansur menjadi tua. Bila diri mula menginjak usia remaja, perubahan fizikal antara lelaki dan wanita memang nampak ketara. Ops. Saya tidak mahu bercerita panjang. Anda sudah besar. Pasti anda tahu apa yang saya maksudkan.

Kawan saya pernah berkata, jadi lelaki lagi seronok daripada menjadi perempuan. Saya tidak tahu bagaimana dia boleh sampai dengan kesimpulan ini ( kawan saya itu adalah lelaki). Adakah dia dahulu pernah menjadi perempuan?..saya kurang pasti. Adakah dia dahulu pernah membuat pembedahan jantina di Thailand?..saya tidak pasti. Adakah dia dahulu pernah menyamar sebagai perempuan pada waktu malam dan merayau-rayau di Lorong Haji Taib?..saya lagi lah tidak pasti.

Mahu sahaja saya berdiri, gulungkan lengan baju saya, betulkan ikatan kain batik saya, mencekak tangan di pinggang, membuat gaya mulut sedang menguyah sireh seperti wanita pada zaman 50-an dahulu-dahulu dan kemudian meninggikan suara separa menjerit lalu berkata

"hang cakap macam tu lagi, kepala hang aku putaq-putaq "

Sebenarnya menjadi wanita ini adalah anugerah teristimewa daripada Allah swt. Jadi pembaca yang berjantina perempuan sekalian, ambillah masa 5 minit untuk bersyukur di atas kurniaan Allah ini. Kita mungkin tidak segagah lelaki, kita cenderung untuk terpengaruh dengan emosi, kadang kala emosi jugalah yang menguasai diri kita dan menyebabkan kita mudah menangis, menangis dan menangis lagi.Ya, saya akui dalam bab ini kami kaum wanita agak lemah. Sebenarnya tidak salah untuk menangis, percayalah kerana apabila anda selesai menangis, anda akan rasa lebih lega, kemudian anda akan bertanya kepada diri sendiri " aik, kenapa aku nangis tadi?" dan selang 10 saat kemudian anda akan ketawa mengilai seperti pontianak kerana anda telah mendapatkan semangat dan keyakinan anda semula ( sebab itu lah kawan-kawan labelkan saya sebagai gila ). Tetapi situasi boleh berubah 360 darjah apabila anda menghadapi PMS. Anda. Ya anda. Saya maksudkan pembaca wanita. Pembaca lelaki, anda tidak perlu berangan menjadi wanita untuk memahami apa yang saya cuba saya sampaikan ini.

Simptom-simptom PMS boleh mejadi kritikal. ( maaf jika anda tidak sukakan apa yang saya tulis ini). Saya tidak tahu jika perkara ini terjadi kepada kawan-kawan saya di luar sana, tetapi PMS lebih cenderung menyerang emosi saya. Percaya atau tidak, saya boleh menangis tanpa apa-apa sebab;

- saya pernah menangis teresak-esak selama 30 minit. Di pengakhiran 30 minit itu, saya tiba-tiba sahaja berhenti menangis dan kemudian saya ketawa sekuat hati. Saya tidak tahu atas sebab apa saya menangis

- saya pernah menangis ketika di dalam bas semasa perjalanan pulang ke rumah saya. Atas sebab apa pun saya tidak tahu. Mungkin kerana saya terlalu menghayati lagu jiwang karat yang dipasang di dalam bas itu

- saya pernah memarahi lif ( elevator ) di rumah saya yang lambat tiba. Bila lif itu telah sampai, saya tendang pintu lif tersebut dan akhirnya saya yang menjerit kerana kesakitan kaki.

- saya pernah menangis kerana melihat babak kematian dalam sebuah drama melayu

saya pernah menjadi tension sepanjang hari, kerana rakan yang saya jumpa di tengah jalan tidak membalas senyuman saya.

- dan baru tengah hari tadi saya menangis kerana saya tidak sempat bersiap untuk mengikuti ibu bapa saya keluar. Saya masuk dalam bilik, kunci pintu bilik, menangis dan 30 minit kemudian, saya kembali normal

Syukurlah, peristiwa-peristiwa ini hanya belaku sebulan sekali

Jadi, sekarang anda lihat, sesetengah wanita mungkin mengalami sindrom PMS secara physical ( maaf saya terpengaruh dengan PPSMI..speatutnya, fizikal ). Contohnya seperti sengugut (period pain), lesu dan tidak bermaya. Saya pula, secara mental. Nasihat kepada pembaca lelaki, bersedialah untuk menghadapi situasi ini dengan isteri anda apabila berkahwin kelak. Satu sahaja saya pinta kepada bakal suami ( cehhh..macam lah dah ada calon ) saya supaya tidak mengahantar saya ke wad orang gila bila saya diserang simptom ini.

Tetapi, anda perlu ingat bahawa tidak semua wanita mengalami PMS. Bila wanita telah menginjak usia, gejala pms ini beransur hilang dan mereka akan menjadi manusia normal. Sebab itu lah orang putih berkata "Life begins at fourty". Mungkin ketika umur 40, suami tidak perlu lagi melayan leteran isteri, tidak perlu lagi berdepan dengan isteri yang mudah menangis dan tidak perlu membazirkan bekalan tisu di rumah.

******

Satu hari, saya terlambat bangun. Biasalah anak dara zaman sekarang. Bila saya sudah mencelikkan mata, opah ( panggilan orang perak untuk nenek) saya mula berleter sambil marah-marah,

"Baju tak lipat lagi..lepas ni lipat cepat"
" Tu haaa..berhabuk rumah, cuba lah ambik penyapu, sapu rumah sikit"
"Mari belajar masak, esok kamu dah kahwin, laki kamu nak makan apa"
"lepas ni pergi buang sampah"
"suruh nabilah mandi"
" pukul 2 ni opah nak tengok cerita Indon kat TV"
"dah habis makan ni, tolong basuh pinggan, sapu sikit dapur ni"
"bla...bla..bla..bla..bla..bla.."


Saya, hanya diam sahaja. Dan kemudian hati saya berbisik,

"biasalah, opah tengah ada PMS tu"




Thursday, December 3, 2009

kesan tidak tidur malam

Anda masih ingat kisah saya yang tidak suka tidur malam? bagus. Setiap hari saya akan tidur pada pukul 4 pagi atau 5 pagi atau 6 pagi dan kemudian bila matahari sudah tegak di atas kepala, bila kain yang dijemur di luar sudah kering, bila peniaga di pasar sudah mula pulang ke rumah masing-masing, pada waktu itulah baru hari saya bermula. Setiap kali bangun tidur, pasti saya akan marah-marahkan diri sendiri, berjanji dengan diri sendiri tidak akan mengulangi perangai ini, memasang azam tinggi untuk berhenti tidur lambat.. tapi itu kesemuanya sia-sia. Saya akan mengulangi rutin ini hari demi hari demi hari demi hari hinggalah....saya pun tidak tahu bila ia akan berakhir.

haih...macam mana lah bila dah jadi bini orang nanti?

Saya tidak sukakan suasana bersendirian pada waktu malam. Orang pernah kata, sebuah kawasan perumahan yang terletak lebih kurang 300 meter dari rumah saya itu berhantu. H-A-N-T-U. Saya sepatutnya tidak menulis apa-apa mengenai hal ini. Ini disebabkan, jikalau kita bercerita mengenai makhluk itu, makhluk itu akan benar-benar muncul di depan kita.

* izinkan saya untuk ketawa seketika*

Pernah kah anda mengalami perasaan ini, anda seorang yang masih belum tidur, sedangkan ahli keluarga lain sedang lena dibuai mimpi hinggakan bunyi berdengkur mereka terdengar sampai ke luar bilik, anda keseorangan,anda lihat di luar tingkap bilik dan anda terasa seram sejuk, anda kesunyian dan memikirkan kenapa anda masih tiada teman lelaki ( abaikan ), dan tanpa disedari, telefon bimbit anda berbunyi. Anda lihat di skrin telefon itu, tertera nombor yang tidak dikenali, dan bila anda tekan butang jawab, anda terdengar suara lelaki di hujung talian;


lelaki itu : (tanpa memberi salam) aku dah suruh orang masukkan daging tu dalam peti sejuk
saya :( terdiam untuk beberapa saat dan kemudian..) haaa??
lelaki itu : dah masuk dalam peti sejuk. Esok kamu datang, tolong rebus terus daging itu, takut biar lama-lama, mahu busuk daging itu.

*kaget*

saya : ha?? owho.... arrr....okay-okay
lelaki itu : lepas itu, kamu potong halus-halus buat gulai, esok puan mahu makan
saya : (senyap)
(senyap)
(senyap)
(senyap)

lima saat kemudian...

lelaki itu : eh.. gulai itu kena bubuh berapa biji kentang ya?
saya : ar..ar...ar...erm... dua....kot
lelaki itu: kemudian, perlu dibubuh santan bukan?
saya : arrr...
lelaki itu: lepas itu taruk daging bukan?
saya : ( senyap)
lelaki itu : kalau bisa, perlukah mahu ditaruk asam jawa?
saya : ( masih senyap)
lelaki itu : kenapa kamu senyap? kamu ini kartini bukan?
saya : ( ketawa) kartini? tak lah. pak cik silap nombor ni

lelaki itu : aaaa????