BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, November 25, 2009

Salah saya atau facebook?

Saya rasa sudah serik dengan teknologi. Kadang kala mahu termuntah. Yela kan, pagi petang siang malam mengadap laptop dan television. Kadang kala terasa bosan jugak. Kadang kala saya mahu melakukan aktiviti yang tidak boleh merosakkan mata saya. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa saya ini adalah seorang yang rabun jauh ( abaikan ).Sejak hari pertama cuti semester bermula, saya telah memasang azam yang tinggi supaya cuti ini dapat diisikan dengan perkara berfaedah. Tetapi sehingga ke detik ini, satu azam pun tidak berjaya dilaksanakan.

Baru-baru ini saya ter-chatting dengan jiran lama saya di Penang, Apek nama timangannya,

Apek : rajin hang main fb ek?

Saya : biasa ar..xtau nak wat pe

Apek: haha..family hang ramai ke ada account fb?

Saya : mak aku ada, ayah aku ada, abang aku ada, adik2 aku ada

Apek : hebat gila aih

saya : biasalah..internet savvy

Apek : haha..patutnya nenek hang pun kena ada account fb...nanti berebut pulak hang ngan nenek hang nak main fb..

Saya : ( senyap )



Percaya atau tidak, facebook kini sudah menjadi kegilaan rasmi rakyat Malaysia. Baru-baru ini saya terbaca satu artikel akhbar yang menyatakan bahawa Najib juga turut mempunyai account facebook. Malahan, along-along yang ingin menutut hutang mereka, turut menggunakan facebook untuk mengugut peminjam hutang mereka supaya membayar hutang. Saya akui, saya adalah salah seorang yang sudah ketagih dengan facebook. Jika sehari tidak ber-online, maka tidak lengkaplah hidup saya. Jika sehari, saya tidak menulis status di facebook saya, maka tidak lengkaplah hidup saya, jika sehari tidak mengutuk-ngutuk orang di facebook, maka tidak lengkaplah hidup saya. Saya tahu perkara ini sangat me-lagha-kan, tetapi percaya lah bahawa, sangat sukar untuk menghilangkan ketagihan ini.


Percaya atau tidak lagi, facebook tidak hanya memberi kesan negatif semata-mata. Misalnya, kita boleh berhubung dengan kawan lama kita, kawan kita sekarang dan juga kawan-kawan kita yang akan mendatang. Hebat bukan? Jika semua orang mempunyai account facebook, maka tidak hairanlah jika kita mempunyai ramai kawan di laman web sosial ini. Bayangkan, kawan dari tadika, sekolah rendah, kawan di sekolah menengah, kawan di kolej, kawan di universiti, kawan yang kita hanya menyebut 'hai' bila berjumpa di koridor sekolah, kawan yang kita tak pernah bertegur walaupun dari sekolah yang sama, kawan kelas sebelah, kawan kepada kawan kita malahan kawan yang kita tidak pernah tahu tentang kewujudan beliau di sekolah dahulu.

argh...kadang kala menyampah dengan facebook

Facebook juga bleh menyebabkan saya terleka. Saya boleh terus online, online dan online lagi selama 3 jam tanpa henti.kadang kala saya tidur pada pukul 3 atau 4 pagi hanya kerana ingin melayan facebook. Kerana facebok jugalah prestasi saya terjejas.

Jadi, tolong beritahu saya,salah saya atau salah facebook?

Facebook adalah satu medium yang amat me-lagha-kan. tambah-tambah jika anda adalah seorang pelajar. Percaya lah, hidup anda boleh jadi terkontang-kanting kerananya. Saya pernah menjadi mangsa dengan kemajuan internet ini. Mahu tahu mengapa? Saya pernah terdengar kawan saya berungut mengenai facebook, saya kadang kala boleh jadi pendengar yang setia, jadi saya dijadikan tempat untuk meluahkan perasaan beliau :

kawan saya : aku sedih ar gambar aku kena tag dengan perempuan tu..nanti bising girlfriend aku

saya : ( mendengar )

kawan saya : teruk la aku kena jawab dengan girlfriend aku..

saya : ( masih mendengar )

kawan saya : kalau aku tau sapa la yang stalk aku smpai ambik gambar aku ngan dak pompuan...hai..siap ar dia tu

saya : kalau ko nak tau, aku la yang ambik gambar tu..

kawan saya : ( senyap )


sejak peristiwa itu, satu hari suntuk kami tidak bertegur sapa. Jadi sekaranga anda beritahu saya, salah siapakah dalam situasi ini, saya, kawan saya atau facebook?

Facebook juga boleh menjadi penangan yang amat kuat. Ia semupama nescafe, lagi kuat keazaman anda untuk menghindari air ber-kafein ini, lagi kuatlah nafsu anda untuk terus meminum nescafe. Owh, nescafe sangat berguna terutamanya jika anda ingin "stay up" menjelang musim peperiksaan ini. Satu hari, musim peperiksaan juga, saya telah tertidur lambat kerana asyik melayan facebook. Bila jam sudah menunjukkan pukul 4 pagi, barulah saya masuk tidur. Saya jadi terleka gara-gara facebook. Ketika sedang lena dibuai mimpi, saya tersedar pada jam 7 pagi, akibat terdengar bunyi sms dari telefon bimbit saya. Saya capai telefon saya, dan terlihatkan sms dari teman sekelas saya, saya namakan beliau pemuda X

" kelas ganti biologi hari ini pukul berapa?" tanya pemuda X

Dalam keadaan mamai kerana berjaga sepanjang malam melayan facebook, saya pun membalas
" pukul 10 pagi"

Jadi, saya ambil bantal, tutupkan di atas kepala, dan terus menyambung tidur, ketika jam sudah menujukkan pukul 9 pagi, saya tersedar dan kelam kabut bangun untuk bersiap ke kelas. Jadi, saya capai telefon, untuk mendapatkan kepastian, saya menghantar sms kepada kawan sekelas saya yang lain,

" kelas hari ni pukul 10 kan" tanya saya

" Taklah..pukul 9 la. Saya dah ada kat kelas ni " jawab beliau

Kali ini saya betul-betul dalam masalah, jam sudah menunjukkan pukul 9 pagi, tapi saya masih dalam pakaian tidur saya. Belum mandi lagi, baju tidak bergosok lagi, buku tidak berkemas lagi, tidak menikmati sarapan lagi....jadi saya ambil keputusan tekad...saya ponteng kelas. Saya tahu, ini adalah "jenayah besar" di intec, tapi percayalah, saya adalah mangsa keadaan. Keadaan yang memaksa saya supaya terlalu asyik melayan facebook, keadaan jugalah yang membuatkan saya tidur lambat, keadaan jugalah yang membuatkan saya terbangun lambat untuk menghadiri kelas. Saya tidak memberitahu pemuda X tentang kelas biologi yang sepatutnya telah bermula

Sekarang anda beritahu saya, salah siapakah dalam situasi ini, saya? waktu tidur saya? atau facebook?

Jadi, saya sudah yakin dengan keputusan saya untuk ponteng kelas pada hari itu. Bila sudah tidak tahu apa untuk dibuat, saya capai laptop saya, dan terus log in ke akaun facebook saya. Dan tiba-tiba saya terpandangkan status facebook pemuda X yang baru ber-update yang berbunyi


"good morning asia and the whole world. let's mamak first and then go to class. life is good. how are you??? :)))"



dan jam ketika itu sudah menunjukkan pukul 9.30 pagi....

Monday, November 16, 2009

tag - 15 random things about me

permintaan khas dari paah sempena keberangkatan beliau meninggalkan intec. Yes, paah my ausmat 20 friend.. i'll miss you

15 perkara rawak mengenai saya :

1. hmm...dari mana patut saya mulakan. Okay. Nama saya Nur Liyana binti Rosli. Maksudnya, cahaya kelembutan. Okay, nak gelak ke nak ketawa silakan. Saya tahu saya bukan jenis seorang yang lemah lembut atau sopan santun. Sedang cuba untuk memperbaiki diri untuk menjadi seorang yang lebih lemah lembut, walaupun diakui kadang kala hanya hangat-hangat tahi ayam.

2. seorang yang rabun jauh dan sepatutnya memakai cermin mata. Tapi saya tak suka. Kenapa? sebab nampak macam baik sangat. Tak suka okay. owh yeah...power pun sudah naik sebab hari-hari mengadap laptop 24 jam. Minggu lepas saya pergi periksa mata saya, dan power mata saya sekarang adalah 275..huhu

3. Alah terhadap kucing, habuk, asap rokok, sampah dan rumah yang berselerak. Tangan saya ini jenis yang amat gatal untuk mengemas. Segalanya harus nampak kemas dan teratur. Baju dalam almari perlu tersusun rapi, buku haruslah disusun mengikut saiz juga, bilik disapu tiap-tiap hari,cadar katil perlulah sentiasa tegang. Cerewet bukan?

4. sedang belajar untuk bermain gitar. Belajar secara online. Curi-curi guna gitar fahmi sementara cuti sekolah beliau masih belum bermula.Saya tahu lagha. Tapi saya suka.

5. Sangat takutkan lipas. Saya boleh menjerit-jerit ketakutan apabila melihat kelibat makhluk hitam itu.

6. cinta pertama saya adalah ketika saya berusia 15 tahun. Siapa dia, di mana dia sedang belajar, nama dia...owh..cerita lama. Zaman budak-budak sekolah dulu. Cinta hingusan. Tak menyumbang apa-apa pun terhadap pembangunan agama, bangsa dan negara. Harus dilupakan sahaja.

7. ketika berusia 16 tahun, mendapat tawaran untuk program pertukaran pelajar ke Italy selama 3 bulan. Atas sebab-sebab tertentu dan mungkin ingin menumpukan pelajaran dalam SPM, terpaksa menolak tawaran itu. Agak sedih sebenarnya. Hey...life must go on right??

8. Bukan seorang pemandu kereta yang baik. Sudah 2 kali kemalangan. Yang pertama, terlanggar pagar rumah dan yang kedua terlanggar motor. Macam mana boleh dapat lesen pun saya tidak tahu.

9. Bekas penolong ketua pengawas sekolah...hehehehe

10. mahu belajar sign language

11. saya suka bercakap sorang-sorang. Kadang kala saya bayangkan ada 2 identiti berbeza dalam diri saya. Yang pertama adalah jenis lemah lembut, dan yang satu lagi adalah jenis gila-gila

12. suka buli nabilah. Kadang-kadang tarik rambut dia, picit hidung dia, cubit pipi dia. Tapi tak boleh buat lebih-lebih. Nanti dia akan buat lebih teruk dari apa yang saya buat pada dia.

13. Cita-cita sebenar saya bukanlah untuk menjadi seorang doktor mahupun peguam. Saya sebenarnya mahu menjadi pengarah filem. Lagha bukan? jadi, saya tolak ke tepi. Tetapi itu tidak bermasud saya tidak akan berusaha untuk mencapai cita-cita ini.

14. Doakan saya semoga mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan baru-baru ini. Saya sangat risau sebenarnya.

15. Saya sangat sayangkan diri saya, keluarga saya dan orang-orang di sekeliling saya. Saya sedang cuba untuk memperbaiki diri, untuk menjadi manusia yang lebih baik daripada semalam. Saya tahu tugas ini bukan mudah, banyak godaan di sana sini. Saya tahu apa matlamat hidup saya, dan saya cuba untuk mencapai nya. Saya mahu menjadi wanita solehah, isteri mithali suatu hari nanti dan seorang yang berjaya dunia dan akhirat. Insya Allah




p/s : to paah...sebenarnya saya x layan sangat benda2 tag ni..but for you, i'll do anything. Semoga mendapat keputusan cemerlang dan kemudian fly ke aussie bulan February ini. Good luck farah!!

Monday, November 2, 2009

Respons orang Malaysia terhadap pemanasan global

Kes 001

Tahukah anda bahawa alam tidak berupaya menampung kehidupan anak cucu, cicit kita.Alam sekitar sedang menangis, pemanasan global, pencairan ais di kutub, kesemuanya disebabkan kita. Owh sungguh cliche ayat-ayat ini. Saya tidak tahu, berapa ramaikah manusia di muka bumi ini yang benar-benar cintakan alam sekitar. Kadang kala saya lebih suka menjadi ekstremis, jika saya mahu mendidik anak-anak murid saya, saya tidak mahu menjadi seorang guru yang hanya menulis di papan hitam, terangkan mengenai alam sekitar kepada murid-murid, sedangkan saya sedikit pun tidak pernah peduli mengenai pemanasan global. Ekstremis yang terlampau ekstremis. Jika saya mahu murid-murid benar-benar belajar mengenai ekstremis pemanasan global, saya akan biarkan mereka berjemur di bawah cahaya matahari sambil berbogel. Tapi saya buka se-ekstremis itu. Saya tidak mahu menjadi guru yang mempunyai kisah penderaan fizikal, mental dan seksual terhadap anak murid terpampang di muka hadapan akhbar.

Tapi saya bakal menjadi seorang doktor, bukan seorang guru

Kes 002

Saya ada seorang kenalan. Nama, umur dan jantina dirahsiakan. Kenalan saya ini jenis yang banyak bercakap. Jika satu perkataan ditanya, akan dijawab dengan lebih daripada 10 000 patah perkataan. Tapi saya tak kisah pun. Setiap kali tersempak dengannya, beliau akan menceritakan tentang kawan-kawan saya yang dia baru tersempak sebentar tadi. Jika dia tersempak dengan 10 orang kawan saya, maka kesemua siri-siri ke-tersempak-an itu akan diceritakan kepada saya. Saya cuma angguk, senyum dan mendengar. Susah juga mahu jaga hati orang walaupun diri kita ini sebenarnya terseksa. Satu sifat aneh mengenai kenalan saya ini adalah, setiap kali saya mahu mula bercakap,dan beliau tidak memahami dengan maksud yang cuba saya sampaikan, beliau akan mengerutkan dahi dan hidung, membeliakkan mata lantas memberikan respons sebegini

"Haaa...????"



bahasa inggeris : I beg your pardon.
bahasa melayu : Haaa???



Kes 003 :

Saya sedang belajar di Intec. Mungkin ada yang tahu, mungkin juga ada yang tidak tahu.Mungkin juga ada yang tidak tahu apa itu Intec. Kalau tidak mahu memberi jawapan panjang lebar, saya hanya akan memberitahu mereka saya sedang belajar di UiTM. Ringkas dan mudah. Di tempat saya belajar ini, ada sebuah cafe. ALM cafe namanya. Cafe ini telah melakukan anjakan paradigma dalam soal memelihara alam sekitar. Jika di tempat lain, bekas yang digunakan untuk membungkus makanan terdiri daripada bekas polystrene berwarna putih. Di cafe ini pula, menggunakan bekas berwarna cokelat yang mesra alam. Unik bukan. Setidak-tidaknya kita menyumbangkan sesuatu dalam usaha untuk memelihara alam sekitar.

Satu hari, saya mahu membungkus makanan di cafe ini. Saya capai bekas berwarna cokelat itu, isikan nasi dan lauk ke dalamnya, dan kemudian terus bawa ke kaunter untuk membayar harga makanan itu. Sampai sahaja di sana, saya lihat tidak ramai orang yang menunggu di kaunter. Saya letakkan bekas berwarna cokelat berisi makanan di hadapan mak cik itu, mak cik cafe itu pun menghitung harga makanan saya, seraya berkata
"RM 2.70"
Saya lihat mak cik itu tidak kelihatan sibuk, maka saya memulakan sesi perbualan ringkas dengannya.
" Memang kalau ambil bekas cokelat ni mahal sikit ke mak cik?" tanya saya sambil tersenyum

" Aah.Bekas ni mahal sikit" jawab nya

" Cantik la bekas ni. Tapi tak boleh recycle...errr... kitar semula kan?" tanya saya sambil mencari perkataan recycle dalam bahasa melayu. Kadang kala saya mahu salahkan kerajaan kerana membentuk dasar PPSMI. Perkataan mudah seperti perkataan kitar semula pun saya masih mahu menggunakan perkataan recycle

"Tak boleh dik. Sebab tu mak cik buang terus je" balas mak cik cafe itu.

"tapi bekas ni lupus alam kan?" habis sahaja saya menyebut perkataan itu, saya memarahi diri saya kerana memberikan istilah yang terlalu saintifik kepada mak cik itu.

Kemudian, mata mak cik itu memandang tepat ke arah saya sambil mengerutkan dahinya memberi isyarat tidak faham.

Lantas saya menyambung " bekas tu Biodegradable kan?"

selang tiga saat kemudian, mak cik itu berkata

"Haaaa....????"







respons orang malaysia terhadap pemanasan global: "haaaaa...??????"