BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, October 28, 2009

Ada orang...

Ada orang letakkan benci di atas kepala
hati di hujung kaki
lalu dipijak-pijak hati itu
dijulang-julang benci itu

Ada orang berjanji penuh manis
Ada orang tidak pernah berkata yang pedih-pedih
Bila diri sendiri terhiris,
tak guna lagi menangis

ada orang,
ada orang,
ada orang,

Ya Allah, jauhkanlah aku dari orang sebegini.
Rapatkanlah ukhwah yang terbina antara kawan-kawan ku.
Jangan biarkan duri ini, menjarakkan hubungan kami.

Sunday, October 25, 2009

Exam!!



( berdoa untuk yang terbaik )
Insya Allah

Sunday, October 11, 2009

sekali sekala jadi garang ada bagusnya

Saya ada dua orang adik. Yang pertama, adik lelaki dan yang kedua adik perempuan. Wajah kami adik-beradik saling tidak berubah. Biasalah, kami dari gene pool yang sama bukan? Percayalah, anda akan berasa amat sunyi tanpa adik-beradik. Cuba bayangkan hidup anda tanpa adik beradik. Mahu makan, terpaksa makan dengan orang gaji. Mahu menonton Doremon, terpaksa menonton seorang diri. Mahu bergurau, terpaksa bergurau seorang diri ( ini dikatakan gila).


Sekarang ambil masa 5 saat untuk bersyukur kepada Allah di atas nikmat adik beradik ini.


Tapi jika jarak umur amat berbeza, tidak sesuai lah jika mahu menyertai semua aktivi kanak-kanak ini. Saya ada seorang adik perempuan, Nabilah namanya. Baru sahaja berumur 8 tahun. Kalau bercakap...tidak reti hendak berhenti. Kalau membulinya memang amat seronok. Terasa seperti misi kita telah berjaya jika melihat dia menangis. Kalau melihat dia sedang tidur nyenyak, mahu sahaja dicium-cium pipinya yang gebu itu.

Biasalah budak-budak bukan.

Tapi adik saya ini jenis yang banyak bertanya. Kadang-kala malas mahu menjawab. Bila sudah sampai tahap maksimum, saya akan buat muka garang, kerutkan dahi, letakkan jari telunjuk di bibir saya dan memberi isyarat supaya dia senyap. Senang bukan...?

Tetapi tidak semua perkara yang kita mahukan akan menjadi sesenang yang dijangka. Jika anda tiada adik,cuba bayangkan diri anda mempunyai adik kecil yang banyak bercakap. Satu hari kami adik beradik singgah sebentar di kedai 7-eleven. Maklumlah, budak kecil jika masuk ke kedai serbaneka, mereka akan kelihatan seperti disoriented. Kalau boleh semua benda yang dijual di kedai itu mahu dibelinya.

Tapi, saya buat tidak peduli sahaja. Saya pergi ke kaunter untuk membayar barang-barang yang saya telah pilih. Sekarang saya mahu tanya anda. Jika anda pernah pergi ke kedai 7-eleven, jika anda mahu membayar barang-barang di kaunter, pasti anda akan terpandangkan kotak-kotak kecil disusun di hadapan kaunter. Kotak-kotak kecil berwarna-warni pelbagai jenama seperti Durex, Lifestyles dan sebagainya.Dan jika anda (terutamanya kaum lelaki) membeli barang tersebut, sudah tentu anda merasakan seperti sedang melakukan kesalahan besar.

Anda tahu apa yang saya maksudkan?

(jawapannya : kondom )


Ketika mahu membuat bayaran di kaunter, adik perempuan saya beratur di sebelah saya. Tanpa diduga, dia terpandangkan kotak-kotak kecil berwarna-warni tersebut.

Dia dongak kepada saya, sambil jari telunjuknya menuju ke arah kotak-kotak kecil tersebut sambil berkata.

"yang ni apa?"

Saya terkedu dan menjadi kaget dengan soalan nya. Saya ambil jalan mudah untuk melepaskan diri dari situasi ini. Saya membuat muka garang, kerutkan dahi dan memberi isyarat menyuruh dia senyap..

selang beberapa saat kemudian, adik saya menjerit...


"kenapa kena senyap?"