BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, September 26, 2009

Dunia hari ini

Dunia hari ini. Hari raya setahun sekali, jika tidak disambut dengan penuh warna warni, maka tidak layaklah disebut hari raya lagi. Tak begitu? Baju raya perlulah sekurang-kurangnya 3 pasang, itu belum termasuk kuih raya, sekurang-kurangnya 10 jenis, langsir perlu diganti baru, sedondon dengan warna tema baju raya, duit raya perlu diberi kepada kanak-kanak sekurang-kurangnya RM 1, takut nanti dilabel kedekut. Rumah harus dikemas, lantai harus disapu, harus dimop, takut nanti dilabel tuan rumah pemalas. Yang berada d perantauan, haruslah berlumba-lumba hantarkan ucapan hari raya melalui Salam Perantauan, barulah kecoh satu kampung.

amaran : riak dan membazir itu amalan syaitan

Dunia Hari Ini. Hubungan dapat dieratkan walaupun tinggal di berlainan tempat di dunia ini. kita putar balik masa. Jikalau dahulu, mahu mengutus surat cinta, terpaksa mengarang ayat berbunga-bunga, tulis dengan kemas, berjalan kaki ke pejabat pos untuk mengutus surat dan selang beberapa hari, barulah surat itu akan diterima. Berbeza pula sekarang ini, jika mahu bertanya khabar dengan orang tercinta cukup mudah, hanya perlu duduk di hadapan komputer, dan terus chat melalui YM...hmmmmmm....


saya lebih sukakan cara tradisional

Dunia hari ini juga, ekstremis adalah perkataan yang amat sensitif di negara kita. Apatah lagi, saya sebagai penerima biasiswa JPA, tidak boleh sesuka-suki mahu menulis pasal ekstremis. Saya tidak sesekali mahu menjadi ekstremis. Tetapi ucapan SMS raya yang saya terima tempoh hari banyak yang berunsur ekstremis :

SMS raya ekstremis tahap pertama :
SElaMat HaRI RayA AIdilFItrI. MaaF ZAhiR DaN BAtiN

SMS raya ekstremis tahap kedua :
Selamat hari raya aidilfitri. Maaf zahir dan batin. 10 jari dihulur, halalkan makan minum, jikalau terkasar bahasa, ampun maaf dipinta

SMS raya ekstremis tahap ketiga :
SElaMat HaRI RayA AIdilFItrI. MaaF ZAhiR DaN BAtiN. 10 JaRI DIsuSUN, mEmoHON SEriBu KemAAFan AnDai KaTa Ada TeRKaSar BaHasA, TeRsinggUNG PeRaSAAN dan TerMakAN HaTi SePanJanG PerKeNALan KITa. MaAf ZaHir Dan Batin :)

SMS raya ekstremis tahap keempat :
selamat hari raya aidilfitri. maaf zahir dan batin. Di Kesempatan ini ku hulur sepuluh jari. Ampunkan dosa atas keterlanjuan serta segala perbuatan yang melampau dan segala yang tidak disenangi mu. Maaf Zahir dan batin.

SMS raya estremis tahap kelima :
SElaMat HaRI RayA AIdilFItrI. MaaF ZAhiR DaN BAtiN. SaYA INgiN MENYUsun 10 JaRI TanDA KemAAfan SeKIRanYa AdA MengKASarI, MeNgumPat, MeNgHinA, MeNgEjeK, MeMpERleKehKan, MemBUat DirImu PerasAAN HOT seRta seMua Lain-laiN KeSaLahan YanG TaK TErUNGKap DaLam MeSsage iNI yanG Pernah SaYa LakuKan. DoSa Mu Yang Berlambak itu Saya MaAfkan. MaAf ZaHir Dan Batin... TeRIma KaSih...XD

saya selalu menyimpan angan-angan mahu berkahwin dengan orang yang berpangka besar ( abaikan ). Jika boleh, mahu menjadi first lady, berkahwin dengan perdana menteri dan menjadi popular seantero negara. Jika ingin menjadi first lady, saya tidak mahu menyuntik wajah saya dengan botox, membedah plastik hidung, terlibat dalam konspirasi atau membunuh wanita mongolia ( opss ). Tapi bila menjadi wanita yang popular, penampilan diri haruslah dijaga bukan?

Bila sudah bersuamikan perdana menteri, sudah tentulah diri akan dipandang kemana-mana sahaja kita pergi. Bila raya menjelang tiba pula, pastilah sibuk dengan rumah terbuka. Jadi, jika suami saya sedang sibuk memberi ucapan raya di hadapan kamera, saya boleh menyelit di sebelah suami saya dan kemudian menyampaikan salam raya saya,

"SElaMat HaRI RayA AIdilFItrI. SaYa Tak BuaT SalaH paDA SESIaPa.TaK PerLu Minta MaaF... SeKIan Sahaja. TerIMA KasIH...XD!!"

Wednesday, September 16, 2009



Sunyi




:(





Friday, September 11, 2009

salah ke jadi budak medic?

Saya ada seorang kawan atas talian (online ). Sudah lama tidak berjumpa. Kali terakhir pun semasa zaman persekolahan dulu. Zaman hingusan. Zaman di mana kasut putih cepat menjadi kotor akibat selalu dipijak. Zaman di mana jikalau baju terkena kotoran, hanya dibiarkan begitu sahaja. Zaman menggalas beg besar pergi kelas juga zaman sentiasa siapkan kerja sekolah tepat pada waktunya. Bila berada di zaman kolej sahaja..kesemua disiplin itu hilang di telan zaman. Zaman ini sangat tidak sesuai untuk berjalan di sekeliling kolej dengan tompokan kari di atas baju.Umur sudah 19 kan? takkan mahu menggalas beg seperti budak 9 tahun lagi? Tidak sama sekali.

liyana rosli : how's life in NZ??
Aizat fitri :okay ar..sejak 7 bulan kat sini, everything seems perfecto. Kau lak? cane life kat intec?
liyana rosli : ada kesalahan kat situ, the word "life" doesnt ever exist in my lexicon. My life has
been preoccupied with non-stopped study since the first day i step into intec, u know..
Aizat fitri : r u trying to exaggerate things.. come on ar, i tot u r keen in law, in the end u choose to be a doc..that was really baffling me..


Siapa kata jadi doktor ni memang takda life? Saya kata!! Pergi ke sana, pergi ke sini, bakal-bakal doktor tidak pernah lekang daripada buku. Bangun tidur, belajar. Nak mandi, belajar, pergi toilet, belajar. Makan, belajar, hujung minggu, belajar. Pendek kata anda mesti belajar, belajar, dan terus belajar sahaja. Kepada pengunjung baru blog ini, selamat datang ke dunia seorang bakal doktor.

liyana rosli : well, in order for me to get used to this hectic lifestyle, everything i do, all my
endeavor, i intend them as my Ibadah to Allah
aizat fitri : gosh...liyana is turning into an ustazah
liyana rosli : shut up.. salah ke?? tau ar ko jenis hu ha hu ha kan...wakaka
aizat fitri : whateverrr. So, budak-budak medic ni memang takde life langsung la.. study study
n study je la??
liyana rosli : study tu study gak, tapi know what, we got our own band baby..
aizat fitri : u mean..band like the real musical band??
liyana rosli : aah..impressive huh?
aizat fitri : jap2...bg aku 10 saat..aku nak hantuk kepala aku kat dinding 10 kali....wakakakaka.
budak medic ada band????? lawak nyeeeeee

Saya tidak faham mengapa orang lain memandang kami seumpama alien daripada planet marikh. Kami juga manusia biasa, makan guna tangan, tidur atas bantal, balik kampung naik bas. Kami juga ada kugiran kami sendiri. Sama seperti orang lain.Sekejap. Saya rasa perkataan "kami" tidak sesuai digunakan di sini. Saya tiada kena mengena langsung dengan band ini. Hanya penonton. Pernah juga saya meng-offer-kan diri untuk mejadi vokalist, namun ditolak mentah-mentah oleh mereka. Owh takpe. Tidak mengapa. Saya lebih sukakan band yang establish dan lebih terkenal daripada band ini. Simpan sahajalah offer itu.

Aizat fitri : ermm....what's the name of the band again??
Liyana Rosli : Pellucidion.. it has something to do with the ovum after fertlisation has taken place..
Aizat fitri : gosh..korang ni memang betul2 medic la...ahaha..lawak sihhh


Sekarang anda nilaikan sendiri. Salah ke jikalau kami mahu mengaplikasikan apa yang kami belajar ke dalam kehidupan seharian kami. ( sekali lagi, perkataan "kami" tidak sesuai digunakan di sini ). Band budak medic ini agak bagus ( sebenarnya, xde la bagus sangat pun.. ala..boleh la suam-suam kuku ). Owh rakan-rakan se-ALM ku, jangan marah jika kalian terbaca post ini.



gambar diambil tanpa kebenaran daripada facebook paan


Lihat gambar di atas. Pelajar-pelajar medic benar-benar membentuk identiti mereka sendiri. Perasan tak yang semua ahli kugiran ini memakai cermin mata? Ya. Itulah identiti pelajar perubatan.

aizat fitri : adus..sakit perut aku gelak. Weh, korang mmang skema gila ar. Seriously.. tak tipu ni
Liyana Rosli : whatever...


Aizat Fitri : so..what about in term of love relationship. i mean,, korang ni kapel-kapel ke? tau la korang study kan? but, for me, i can't live without love
Liyana rosli : itu engkau...aku boleh ar lagi...wakaka..stay single dulu, kini, dan selamanya ( mungkin ). Tambah-tambah kat intec ni lagi la susah nak kapel. Study je beb


Perkara ini memang tidak boleh dielakan. Jika anda "terlibat" dalam satu hubungan serius, anda haruslah memberi sepenuh perhatian, fokus dan tanggungjawab. Saya amat lemah dalam hal memberi komitmen ini. Jadi, saya ambil jalan mudah untuk tidak mahu terlibat dengan benda-benda ini lagi. Mak saya pernah berpesan, "lepas ni cari lah suami yang doktor juga, senang sikit kerja sekali". Pesanan itu hanya masuk telinga kiri dan keluar telinga kanan. Saya akui kadangkala perasaan mahu bercinta itu timbul ( sapa takde tu mmang x normal la), tapi saya endahkan dan menganggap ianya hanyalah mainan syaitan. Jodoh telah ditetapkan oleh Allah. Tapi, saya tak mahu jadi anak dara tua yang end up kahwin dengan duda yang sudah boroi perut nya. Sama sekali tidak mahu...


aizat fitri : habis tu, ko dah 19 pun xnak cari sesapa lagi. Jodoh bukan turun dari langit cik liyana oi
Liyana Rosli : ahaha...tengok ar..lepas exam A level kot..sapa meminang aku pas 2..aku terima jek..wakaka
Aizat Fitri : reserve tempat kat aku...aku balik malaysia nanti, aku pinang ko dulu...ahaha
Liyana RosliL : xnak ar aku.. ko cakap x serupa bikin
Aizat Fitri : tengok..orang nak, dia tak nak. konperm jadi anak dara tua nanti. Budak medic la katakan




Liyana Rosli : terlupa pulak aku nak tanya, ko ambik course apa ntah
Aizat Fitri : medic...lalalalalala

Saturday, September 5, 2009

I feel stupid when i speak in malay you know

satu hari, saya terpandangkan "flyer" ini :



Join StarClub Now!
Rasa " Tekanan" semasa bekerja??
Rasa " Boosan" kat rumah??
--> its time to RELEASE TENTION

Good news!
- Kami adelah club communite organise pelbagai event & program yang sesuai untuk anda sertai

** Cuma kena pastikan umur anda berada antara 21-29 dan sebagai " kakitangan kerajaan"

Cepat!!
Untuk melanjutkan informasi lebih, sila hubungi Cik Kopi-O 017 3145### & kami akan jemput anda melawat club kami





Boleh anda kenal pasti kesalahan dalam iklan ini?

klu : PPSMI, tatabahasa, cikgu bahasa melayu hidung kembang kempis, club eksklusif, melayu. kopi-o(??), tention or tension?